Rembrandt van de buurt

Museum Rembrandthuis en Sumibu willen Amsterdam inspireren. Daarom hebben we samen het project ‘Rembrandt van de buurt’ gelanceerd. Jonge Amsterdammers tussen 16 en 24 jaar konden tijdens workshops hun creativiteit uiten en in de voetsporen treden van Rembrandt en Sumibu (opgericht door Georgy Dendoe). Hoewel er meer dan 300 jaar tussen Rembrandt en Sumibu zit, hebben ze veel gemeen. Een sterke merknaam, ondernemerschap, een diepe liefde voor kunst, verankerd in Amsterdam én buurtgenoten (Sumibu vestigde recent een winkel op de Zeedijk). De workshops vonden plaats in de stadsdelen Noord, Zuidoost en Nieuw-West plaats waarbij 28 deelnemers beide grootmeesters beter leerden kennen en hun eigen T-shirt ontwierpen. 

Met trots presenteren Sumibu en Museum Rembrandthuis de winnaars van de ontwerpwedstrijd ‘Rembrandt van de buurt’: Berkan Özdemir, Mus van Doorn en Merlijn Cadel. Hun winnende ontwerpen zijn op T-shirts gedrukt en te koop in de museumwinkel.

‘Ik ben heel trots op iedereen die mee heeft gedaan aan ‘Rembrandt van de buurt’,’ zegt Georgy Dendoe. “Bij Sumibu vinden we het van groot belang om het verleden te linken met het heden én met de toekomst. Rembrandt is een Amsterdams icoon en een kunstenaar die wij bewonderen. Het is dope dat we nu samenwerken met een gevestigde, iconische partij als Museum Rembrandthuis. Hopelijk kan Rembrandt door projecten als dit nog eens 400 jaar langer kan voortleven.”

Alle ontwerpen zijn t/m 4 februari 2024 te zien in de Open Studio van Museum Rembrandthuis (op de derde etage van de moderne museumvleugel). De opbrengsten van de T-shirts gaan naar de volgende editie van dit project.

Regie: Rembrandt

Het doek gaat open voor Regie: Rembrandt, in Museum Rembrandthuis

Rembrandt was een meesterlijke verhalenverteller, niet in woorden maar in beeld. Hiervoor gebruikte hij technieken die ook in het theater werden ingezet, zoals gezichtsuitdrukkingen, gebaren, belichting, kostuums en attributen. En hij ging op zoek naar het moment waarop de spanning te snijden is – de ultieme suspense. In de tentoonstelling Regie: Rembrandt zet Museum Rembrandthuis Rembrandts rol als regisseur van zijn kunstwerken voor het eerst in de schijnwerpers. En wordt duidelijk hoe 17de-eeuwse schilders en theatermakers elkaar inspireerden.

Voor  de tentoonstelling komt een aantal topstukken naar Museum Rembrandthuis, uit onder andere het Staatliche Museen zu Berlin, Mauritshuis en The Kremer Collection. 

Bekijk hier de activiteiten rondom de tentoonstelling

Zeven regietechnieken

Net als theaterregisseurs zette Rembrandt alle elementen in zijn kunstwerken naar zijn hand, met als doel een verhaal zo meeslepend en overtuigend mogelijk te verbeelden. Om gezichtsuitdrukkingen te oefenen, ging Rembrandt voor de spiegel zitten en maakte hij dit soort etsen. De 7 belangrijkste regietechnieken waren:

  • De keuze van het moment
  • Handgebaren
  • Gezichtsuitdrukkingen
  • Attributen en kostuums
  • Houdingen
  • Belichting
  • Compositie

Het schandaal


Rembrandt, Suzanna (detail), 1636. Collectie Mauritshuis, Den Haag

De Bijbelse Suzanna staat op het punt om te gaan baden. Twee machtige mannen, ouderlingen, beloeren haar vanuit de bosjes. Ze fluisteren haar toe dat ze seks met haar willen. Suzanna schrikt. Rembrandt laat hier de ‘peripetie’ zien, de grote wending in het verhaal en daarmee het meest beladen moment. De draaiing van Suzanna’s lichaam weerspiegelt het omslagmoment in het verhaal. Haar blik kruist de onze – Rembrandt betrekt ons in haar lot. Want wat gaan we doen? Schieten we haar te hulp? Of blijven we voyeurs? Een meesterlijke regie, want ongemakkelijker dan dit wordt het bijna niet.

Een vreselijke leugen


Rembrandt, De vrouw van, Potifar beschuldigt Jozef (detail), 1655. Collectie Staatliche Museen zu Berlin, Gemäldegalerie / Christoph Schmidt; Public Domain Mark 1.0

Dit schilderij – dat een Bijbels verhaal verbeeldt – gaat over een vreselijke leugen. Rechts staat Potifar, hoveling van de farao. Hij hoort hoe zijn vrouw verklaart dat ze bijna is verkracht door Jozef. Maar in werkelijkheid was zijzelf de dader. De schok op het gezicht van Jozef (links in de schaduw) spreekt boekdelen.

In het Bijbelverhaal komt Jozef helemaal niet voor in deze scène. Maar in zijn regie voegde Rembrandt hem toe om duidelijk te maken dat hier groot onrecht plaatsvindt.

Dit schilderij maakte Rembrandt in het Rembrandthuis en komt na bijna 400 jaar weer terug.

De perfecte tulband


Rembrandt, Studie van een oude man met tulband (detail), 1626/27. The Kremer Collection, Amsterdam.

Volgens meerdere leerlingen van Rembrandt kon hij wel twee dagen doen over het opbinden van een tulband. Hij nam blijkbaar de tijd om kostuumonderdelen goed in elkaar te zetten, voordat hij ging tekenen of schilderen. Deze studie van een oude man zal waarschijnlijk net zo aandachtig zijn voorbereid. Rembrandt maakte dit schilderij als voorstudie voor de hogepriesters op zijn schilderij van de berouwvolle Judas (collectie Mulgrave Castle, Verenigd Koninkrijk). Hij wilde precies weten hoe het licht van achteren op een mannenhoofd met een tulband valt.

Vier verhalen in één

Rembrandt, Christus predikend (‘De Honderdguldenprent’) (detail), ca. 1648. Collectie Museum Rembrandthuis, Amsterdam

Meestal laten kunstwerken één moment zien, één scène. Net als in het theater, waar eenheid van tijd, plaats en handeling een gouden regel is. Maar Rembrandt bracht in deze ets vier momenten uit één Bijbelverhaal bij elkaar, alsof ze tegelijkertijd plaatsvonden. Hij regisseerde de menigte in fraaie ‘troeping’ (groepjes) en met ‘sprong’ (variatie in hoogte). En hij bracht volop ‘verscheydenheydt’ (variatie) aan in de personages. De voorstelling heeft bovendien iets theatraals: het doet denken aan de ‘vertoningen’ (tableaux vivants), die zo populair waren in de Schouwburg.

Rembrandt, Christus predikend (‘De Honderdguldenprent’) (detail), ca. 1648. Collectie Museum Rembrandthuis, Amsterdam

Activiteiten rondom de tentoonstelling

Tentoonstelling in het Stadsarchief Amsterdam

Gelijktijdig met de tentoonstelling Regie: Rembrandt organiseert het Stadsarchief Amsterdam een schatkamertentoonstelling waarin de bredere context van de Amsterdamse Schouwburg, zijn toneelschrijvers en acteurs, en de rol van de schouwburg in de stad worden belicht.

De tentoonstelling Regie: Rembrandt is van 2 maart tot 26 mei 2024 te zien in Museum Rembrandthuis. 

 

Rembrandts pauwen

01.07.23- 15.10.23 

In dezelfde tijd dat Rembrandt zijn nieuwe huis aan de Jodenbreestraat betrok, schilderde hij zijn Stilleven met pauwen. Misschien maakte hij het zelfs speciaal voor zijn nieuwe huis. Het is een bijzonder werk binnen zijn oeuvre: Rembrandt maakte slechts een ander geschilderd stilleven. Het Stilleven met pauwen, dat doorgaans in de Eregalerij van het Rijksmuseum hangt, is vanaf 1 juli voor het eerst te zien in Museum Rembrandthuis – de plek waar Rembrandt heeft gewoond en zijn meesterwerken heeft gemaakt.

Rembrandt schilderde twee pauwen – dóde pauwen om precies te zijn. Het is een uitzonderlijk kunstwerk. Er is maar één ander schilderij van hem waar ook een dode vogel de hoofdrol speelt (De roerdompjager, 1639). Het schilderij met de pauwen heeft veel weg van een decoratiestuk, een kunstwerk dat een interieur moet verfraaien. Het werd vaak wat hoger opgehangen, bijvoorbeeld boven een deur. Pauwen zijn een geschikt onderwerp voor zo’n decoratiestuk, omdat ze een zekere landelijke sfeer met zich meebrengen.

Oog-in-oog met een meesterwerk
Rembrandts Stilleven met pauwen is, na het succes van Titus, het tweede kunstwerk in een serie schilderijen waar bezoekers geïsoleerd en in alle rust van kunnen genieten. Gemiddeld besteden mensen maar twintig seconden aan het bekijken van een kunstwerk. Maar er valt zoveel meer te ontdekken als je langer blijft kijken. De multimediatour biedt een soort begeleide meditatie: slow looking.

Milou Halbesma, directeur van Museum Rembrandthuis: “In ons museum kom je dicht bij Rembrandt. We hebben een van ’s werelds grootste collecties van Rembrandts etsen en fantastische bruiklenen van zijn tijdgenoten, maar we hebben geen schilderijen van de meester in onze eigen collectie. Op basis van onze expertise en goede netwerk, werken we samen met musea over de hele wereld om de beste kunstwerken in Rembrandts voormalige huis te laten zien. Het is een unieke en ontroerende ervaring om de schilderijen die hier, in zijn atelier, zijn gemaakt ook daadwerkelijk hier te kunnen zien, bijna 400 jaar later. We zijn het Rijksmuseum dan ook zeer dankbaar voor het uitlenen van dit prachtige schilderij.”

The Poor Man’s Rembrandt Project

Van 17 t/m 25 juni 2023 houden Henk Schiffmacher en zijn tatoeëerders atelier bij Rembrandt thuis. Gedurende een week kun je een originele Rembrandt-tattoo laten zetten door het wereldberoemde team.

Wil je zeker zijn van een meesterwerk? Reserveer dan nu een tijdslot bij je favoriete tattoo artist via rembrandthuis.nl.

Rembrandt Forever
Rembrandt en Schiffmacher & Veldhoen hebben veel gemeen: ze zijn wereldberoemd, grootmeesters in hun vak en diepgeworteld in het DNA van Amsterdam. Ook hun kunst kent belangrijke overeenkomsten: bij zowel etsen als tatoeages begint het met een tekening, die vervolgens met inkt en naald op het medium wordt aangebracht. Waar Rembrandt een koperplaat en vel papier gebruikte om zijn compositie tot een ets te maken, brengen tatoeëerders hun tekening aan op de menselijke huid; een kunstwerk dat je levenslang altijd bij je draagt.

Schiffmacher en zijn team zullen hun atelier opzetten in de moderne museumvleugel. In de zeventiende eeuw was het pand aan de Jodenbreestraat een cultural hub, waar Rembrandt, zijn assistenten en zijn leerlingen samenwerkten aan hun kunstwerken. Nu gaat een nieuwe generatie 21ste-eeuwse kunstenaars hier aan het werk. Het museum blijft zo een plek waar het bruist van vernieuwing en experiment. Tegelijkertijd wordt de eeuwenoude kunst van etsen en inkttekeningen in ere gehouden.

Meld je aan
Tijdens hun residency in Museum Rembrandthuis biedt het team van Schiffmacher & Veldhoen Tattooing een aantal tattoo-ontwerpen aan, waaronder originele etsen van Rembrandt, Rembrandts handtekening en zijn monogram. Op rembrandthuis.nl/thepoormansrembrandtproject kun je vooraf de beschikbare tatoeages bekijken. Ook kun je hier een tijdslot reserveren om de tatoeage te laten zetten in het museum. De prijzen van de tatoeages variëren van 100 tot 250 euro. Bij het reserveren wordt om een aanbetaling van 50 euro gevraagd. We houden per dag een aantal plekken beschikbaar voor spontane inloop, maar wil je zeker zijn van een plekje, reserveer dan vooraf een tijdslot. Er zijn in totaal XX tijdslots beschikbaar.

Ontmoet het team

Henk Schiffmacher is sinds 45 jaar een begrip in de tatoeagewereld. De Amsterdamse tattookoning organiseerde de eerste grote tattooconventies in Europa, publiceerde ruim 20 boeken en exposeerde in diverse musea, waaronder Musée du Quai Branly in Parijs en het Royal Ontario Museum in Toronto. Hij beschouwt de samenwerking met Museum Rembrandthuis als een hoogtepunt in zijn carrière.

Tycho Veldhoen groeide op in de kunstwereld, als jongste zoon van de bekende Amsterdamse kunstenaar Aat Veldoen. Van hem leerde hij schilderen, tekenen en etsen. Het tatoeëren werd hem bijgebracht door Henk en Louise Schiffmacher, waarna hij aan het werk ging bij verschillende tattoogrootheden in de Verenigde Staten. Sinds 16 jaar is hij officieel partner van Schiffmacher & Veldhoen Tattooing.

Rupa van Teylingen is kunstschilder en tatoeëerder. Ook hij groeide op omringd door kunst: zijn vader was schrijver, zijn stiefvader specialist op het gebied van zeventiende-eeuwse stillevens. Hij studeerde af aan de Ruud Wackers Academie in Amsterdam als klassiek tekenaar, waarna hij bij Schiffmacher en Veldhoen in leer ging. De afgelopen tien jaar is hij afwisselend in de tattooshop en in zijn eigen atelier te vinden.

Framing Rembrandt

Wie is Rembrandt? Iedereen heeft wel een idee over het type man dat hij was. Maar klopt dat wel? Sinds de 17de eeuw is Rembrandt op verschillende manieren getypeerd: als een man van het volk, een tegendraads kunstenaar, een held, een miskend genie en een heilige. Iedere keer werd zijn levensverhaal aangepast; sommige feiten werden weggelaten, andere verdraaid, steeds om een bepaald type te propageren. Rembrandt is geframed.

In de tentoonstelling Framing Rembrandt onderzoekt Museum Rembrandthuis vier eeuwen beeldvorming rondom Rembrandt aan de hand van schilderijen, prenten, archiefstukken en andere verrassende objecten. Gaandeweg worden een aantal hardnekkige mythes rondom Rembrandt ontkracht, zoals de vermeende mislukking van De Nachtwacht. Daarnaast wordt een van de tentoonstellingszalen omgebouwd tot bioscoopzaal, waar fragmenten worden vertoond van de zes fictiefilms die tussen 1920 en 2007 over Rembrandt zijn gemaakt. Van de eerste film uit 1920, via een nazi-propagandafilm uit 1942 tot aan de meest recente fictiefilm uit 2007. Ook neemt Museum Rembrandthuis zijn eigen framing van Rembrandt onder de loep: hoe doet het museum zelf mee aan de beeldvorming van Rembrandt?

Rembrandt als filmheld
Het pièce de résistance van Framing Rembrandt is de tweede tentoonstellingszaal die wordt omgebouwd tot een bioscoopzaal. Hier worden filmfragmenten getoond uit de zes fictiefilms (biopics) die tussen 1920 en 2007 over Rembrandt zijn gemaakt. Elke film heeft zijn eigen framing. Iedere generatie leerde dus net weer een andere Rembrandt kennen. Opvallend is dat enkele mythes over Rembrandt steeds weer terugkeren, zoals de vermeende mislukking van De Nachtwacht.

Eén van de zes biopics is Rembrandt, geregisseerd door nazi-filmmaker Hans Steinhoff. In 1942 ging de film in première op het Rembrandtplein in aanwezigheid van NSB-leider Anton Mussert. Rembrandt wordt hierin neergezet als held van het Germaanse volk. Hij krijgt zijn heroïsche status doordat hij vele tegenslagen en vijanden overwint: de afwijzing van De Nachtwacht, zijn conflict met Geertje Dircx en zijn faillissement dat volgens deze film veroorzaakt is door zijn Joodse buren. Een ultiem voorbeeld van framing.

Welke Rembrandtmythes leven er onder museumbezoekers?
Ook bezoekers worden gevraagd even stil te staan bij hun eigen aannames over Rembrandt. Bij de ingang van de tentoonstelling staan vijf kokers met gekleurde tokens. Iedere koker staat voor een van de vijf Rembrandt-typen: een man van het volk, een tegendraadse kunstenaar, een nationale held, een miskend genie, een heilige. Bezoekers nemen een token mee uit de koker die hun beeld van Rembrandt het beste samenvat. Aan het einde van de tentoonstelling staan opnieuw vijf kokers met de vijf Rembrandt-typen. Blijven bezoekers bij hun oorspronkelijke beeld van Rembrandt of denken ze nu anders over de kunstenaar?

De tentoonstelling Framing Rembrandt is van 4 november 2023 t/m 4 februari 2024 te zien in Museum Rembrandthuis

Rembrandt Open Studio

Na een succesvolle eerste editie van Rembrandt Open Studio in 2020 (met kunstenaars Iriée Zamblé en Timothy Voges) en het tijdelijke tattoo-atelier van Schiffmacher & Veldhoen dit voorjaar, zullen dit najaar weer twee hedendaagse kunstenaars aan het werk gaan bij Rembrandt thuis. Abul Hisham (1987) en Guy Vording (1985) houden gedurende anderhalve maand atelier in Museum Rembrandthuis. Hisham en Vording hebben net als Rembrandt een geheel eigen stijl en eigenzinnige blik op de wereld. Ook zijn beide kunstenaars, net als Rembrandt, echte verhalenvertellers. In één beeld weten ze een herinnering, maatschappijkritiek, situatie of karakterschets te vangen.

Rembrandt kijkt mee over je schouder: Twee kunstenaars verhuizen dit najaar tijdelijk met hun studio naar de Open Studio van Museum Rembrandthuis.

Museum Rembrandthuis nodigt dit najaar de twee hedendaagse kunstenaars Abul Hisham (1987) en Guy Vording (1985) uit om voor een periode van anderhalve maand hun atelier te verplaatsen naar de Open Studio van het museum. Al in de zeventiende eeuw was Rembrandts huis een creative hub: een plek waar Rembrandt en zijn leerlingen elke dag kunst maakten. Nu, 400 jaar later, krijgen kunstenaars weer de kans om in Rembrandts huis te werken.

Van 1 oktober t/m 19 november 2023 werken Hisham en Vording soms samen en soms afwisselend in de Museum Rembrandthuis.

De Open Studio is een voor bezoekers toegankelijke atelier waarin zij worden uitgenodigd om dichter bij het maakproces van hedendaagse kunst te komen en kennis te maken met een nieuwe generatie getalenteerde makers. Het project startte in 2020 en ieder najaar verwelkomt Museum Rembrandthuis hedendaagse kunstenaars om te werken in het huis het kunstenaarschap wordt gevierd. De Open Studio is in een nieuwe museumzaal die sinds de heropening in maart 2023 permanent toegankelijk voor publiek.

Hisham en Vording zijn net als Rembrandt gericht op een eigen techniek, stijl en eigenzinnige blik op de wereld. Hisham werkt veelal met pastelkrijt en ruwe pigmenten op doek en hout. Vording werkt alleen met enkel potlood en papier.  Net als Rembrandt zijn ook beide kunstenaars echte verhalenvertellers. In één beeld weten ze een herinnering, maatschappijkritiek, situatie of karakterschets te vangen.

Foto van Abul Hisham

Abul Hisham:

Being given the opportunity to interact more with the visitors will be a new experience for me, one that I look forward to: I like to meet and talk to people and I’m happy that I’ll be able to show them my practice personally.

 

Foto van Guy Vording

Guy Vording:

Ik geloof dan ook dat een verblijf in het Rembrandthuis − met zijn geschiedenis, zijn bewoners en het publiek − mijn werk nog meer zal beïnvloeden. Ik kijk ernaar uit om dat spel, die uitwisseling aan te gaan. Als een student die zich laat leiden door de meester.

 

Museum Rembrandthuis

Nergens ter wereld kom je dichter bij Rembrandt dan in Museum Rembrandthuis. Wij willen de wereld inspireren met Rembrandt, zijn werk en zijn leven. Hier, in hartje Amsterdam, woonde en werkte hij negentien jaar lang. Het huis waar hij vol ambitie begon, maar dat hij door financiële problemen moest verlaten. Bijna 400 jaar later is Museum Rembrandthuis het enige museum ter wereld dat volledig is gewijd aan Rembrandt.

Schilderij van Abul Hisham, Portrait of a Lawyer, 2022

Abul Hisham (1987)  Hisham werkt hoofdzakelijk met pastelkrijt en ruwe pigmenten op hout. Hierin ziet hij Rembrandt als een groot voorbeeld: Rembrandts bereidingswijze en toepassing van verf inspireren Hisham in zijn eigen kunstenaarspraktijk. Veel van Hishams kunstwerken vormen een reeks: samen vertellen ze een groter verhaal over verlangens, de dood, religie en sociaal-politieke systemen. Ook zijn eigen herinneringen, aan zijn leven en familie in India, vinden vaak hun weg naar zijn kunstwerken. Toch geeft hij niet alles weg: kijkers krijgen de ruimte om de vele symbolen en betekenissen zelf te ontrafelen en te interpreteren. Hisham voltooide in 2012 zijn masteropleiding in Hyderabad, India en is sindsdien werkzaam als beeldend kunstenaar. In 2021 verhuisde hij naar Nederland voor een opleiding aan de Rijksakademie voor Beeldende Kunsten, die hij dit jaar heeft afgerond.

Abul Hisham, Portrait of a Lawyer, 2022

 

Hisham: ‘As a painter I feel a great kinship with Rembrandt’s works. I still remember how I used Rembrandt’s famous painting of Belsshazar’s Feast as a reference. I have always been fascinated by his use of colour and texture, his experiments and his compositions. It is a rare experience to be working so close to his own studio, printmaking space and the collection of his etchings. I feel that through this residency I can continue my practice, research and experiment in Rembrandt’s footsteps. Being given the opportunity to interact more with the visitors will be a new experience for me, one that I look forward to: I like to meet and talk to people and I’m happy that I’ll be able to show them my practice personally.

Website: Rijksakademie – Abul Hisham

 

Schilderij van Guy Vording, Black Pages: Vanavond niet, 2020.

Guy Vording (1985) Vording volgt in Rembrandts voetsporen als het gaat om weten wat je weglaat en waar je juist de aandacht op vestigt om een verhaal treffend te verbeelden. Zijn kunstwerken beginnen met Amerikaanse tijdschriftartikelen uit de jaren 1940, die hij al jaren in albums verzamelt. Na het kiezen van een geschikte pagina, besluit Vording eerst welk deel van de illustratie en tekst hij wil behouden. Vervolgens kleurt hij de rest in met potlood. Wat overblijft is telkens een verrassend nieuw beeldverhaal, waarin het vaak gaat over het innerlijk leven van mensen versus maatschappelijke verwachtingen of aannames. Vording is in 2013 afgestudeerd aan de HKU en sindsdien werkzaam als beeldend kunstenaar.

Guy Vording, Black Pages: Vanavond niet, 2020.

 

Vording: ‘Hoewel ik mij van nature vastklamp aan mijn eigen vertrouwde atelier, begon ik me de laatste maanden juist te oriënteren naar plekken buiten mijn studio. Dat ik nu de kans krijg om in hetzelfde huis te werken als Rembrandt voelt als een eer en kon zich op geen beter moment aandienen. De etsen van Rembrandt hebben mij altijd aangetrokken en zijn bewust en onbewust een invloed geweest op mijn werk. Vooral binnen de werken van mijn serie Black Pages. De haarfijne lijnen die hij gecontroleerd heeft gezet en het licht-donkerspel zijn mij niet vreemd. Ik geloof dan ook dat een verblijf in het Rembrandthuis − met zijn geschiedenis, zijn bewoners en het publiek − mijn werk nog meer zal beïnvloeden. Ik kijk ernaar uit om dat spel, die uitwisseling aan te gaan. Als een student die zich laat leiden door de meester.

Website: Kunstenaar | Guy Vording | Amsterdam

 

Rembrandt & de liefde

1 juli – 15 oktober 2023

Rembrandt staat bekend als een hartstochtelijke man. Maar zie je dat ook terug in zijn etsen? Van 1 juli t/m 15 oktober 2023 kijk je door Rembrandts ogen naar de liefde in de tentoonstelling Rembrandt en de liefde in Museum Rembrandthuis. Het gaat om allerlei soorten liefde: dramatische liefde, speelse liefde, ouderliefde, naastenliefde en de liefde tussen mens en dier. Maar ook Rembrandts voorliefdes voor wandelen en het verzamelen van rariteiten komen aan bod. En natuurlijk ontbreekt Rembrandts grootste liefde niet: zijn vrouw Saskia.

Rembrandt en de liefde bevat 50 etsen uit de collectie van Museum Rembrandthuis om verliefd op te worden. In de zaal voorafgaand aan de tentoonstelling kun je alvast in Rembrandts huid kruipen: maak aan de tekentafels een tekening van iets of iemand waar je van houdt. Of van iets anders, puur vanuit liefde voor het tekenen zelf.

Grote liefde

Over wie Rembrandts grote liefde was, bestaat geen twijfel. Dat was Saskia Uylenburgh, dochter van de burgemeester van Leeuwarden. Het stel trouwde in 1634 en kreeg een zoon. Vrij gauw sloeg het noodlot toe: in 1642 overleed Saskia. Rembrandt was er kapot van. Na Saskia zou Rembrandt nog liefdesrelaties hebben met Geertje Dircx en Hendrickje Stoffels. Maar opvallend genoeg is Saskia de enige van wie hij etsen maakte. Rembrandts etste haar zowel op haar mooist, behangen met parels, als op haar kwetsbaarst, tijdens haar ziekbed. Maar de tentoonstelling Rembrandt en de liefde gaat verder dan alleen Rembrandts grote liefde. In de acht thema’s die hierop volgen worden Rembrandts voorliefdes, zowel in het leven als in de kunst, uit de doeken gedaan.

Rembrandt leren kennen

Rembrandt etste verschillende dramatische liefdes. Ze geven blijk van zijn passie voor grootse en meeslepende verhalen. Maar we zien in zijn prenten ook vaak de speelse liefde van alledaagse koppeltjes. Zijn voorstellingen over ouderliefde en naastenliefde tonen zijn grote inlevingsvermogen. En door de vele honden die rondsnuffelen in zijn etsen kunnen we vrij zeker stellen dat Rembrandt een ‘hondenmens’ moet zijn geweest. Ook onthullen zijn prenten wat Rembrandts twee grootste hobby’s waren: het verzamelen van rariteiten voor zijn kunstcaemer en het maken van wandelingen in en rond Amsterdam – met beide vormen van tijdverdrijf verenigde hij het aangename met het nuttige. En hoe zit het dan met zijn zelfportretten? Was dit eigenliefde, of juist slimme marketing?

Goed kijken

Veel van Rembrandts etsen in Rembrandt en de liefde zijn een uitnodiging om goed te kijken. Het vertoon van liefde ligt er namelijk niet altijd dik bovenop. Neem bijvoorbeeld een van Rembrandts beroemdste etsen: De drie bomen uit 1643. De aanzwellende wolken, de striemende regen en het eenzame groepje bomen leveren een hoop dramatiek op. Dit past bij de hevige passie van het jonge stel. Kun jij dit verscholen liefdespaar vinden op de ets?

Titus is weer thuis

Een zoon, een vader, een meesterwerk
18 maart – 11 juni 2023

Dromerig staart de jonge Titus van Rijn over de rand van zijn lessenaar. Vader Rembrandt ving zijn blik in 1655, toen hij met zijn familie in het statige pand aan de Amsterdamse Jodenbreestraat woonde. Bijna 400 jaar later is het gelukt om Titus weer thuis te krijgen – op de plek waar Rembrandts meesterwerk is geschilderd, in het huis waar Titus is geboren. In Museum Rembrandthuis kom je straks oog-in-oog met het iconische schilderij uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen. Een speciale ruimte in de tentoonstelling Tekenkunst biedt een unieke ervaring: via de multimediatour word je als bezoeker begeleid in het kijken. Een soort guided meditation, maar dan met drie opties: een kunsthistorisch achtergrondverhaal, een psychologische beschrijving van vader en zoon en verschillende soorten muzikale begeleiding. Je ontdekt zo telkens weer iets nieuws in het beroemde schilderij van Rembrandt.

‘Titus is weer thuis’ is mogelijk gemaakt dankzij het project ‘Buitenkans’ van de Turing Foundation en Vereniging Rembrandt en dankzij bruikleengever Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. ‘Buitenkans’ biedt kunstmusea in Nederland de mogelijkheid om een kleine presentatie te organiseren rond een bruikleen uit een andere Nederlandse openbare collectie om zo de rijkdom de Collectie Nederland te laten zien. Dit is de eerste tentoonstelling van dit project.

SLOW LOOKING MET TITUS

Hoe langer je naar Rembrandts beroemde portret van zijn zoon Titus kijkt, des te meer je ziet. In Museum Rembrandthuis kun je even een-op-een met Titus zijn. In de multimediatour vind je drie manieren om het schilderij te bekijken en te ervaren, een soort guided meditation. Wil je alvast een voorproefje? Klik op de video en mediteer met Titus, begeleid door geluiden uit het kunstenaarsatelier. Welk effect heeft dit geluid op hoe je het schilderij ervaart?

Tekenkunst

74 tekeningen van Rembrandt, Bol, Maes en anderen
The Peck Collection, Ackland Art Museum (USA)
18 maart – 11 juni 2023

Voor het eerst in Europa zijn 74 tekeningen van onder andere Rembrandt, Bol en Maes uit The Peck Collection (Ackland Art Museum, USA) te zien, op de plek waar Rembrandt zelf zijn tekeningen maakte. Je komt haast niet dichter bij een kunstenaar dan door zijn tekeningen. Anders dan schilderijen en etsen, vertellen tekeningen namelijk nóg meer over de werkwijze. Je kunt de hand van de kunstenaar volgen langs de tekenlijnen – of het nu gaat om een snelle schets of om een nauwkeurig uitgewerkt kunstwerk. De tentoonstelling Tekenkunst in Museum Rembrandthuis is ingedeeld in zeven hoofdstukken, die samen de centrale vraag beantwoorden: ‘Waarom maakte een zeventiende-eeuwse kunstenaar tekeningen?’ In de nieuwe, derde tentoonstellingszaal organiseert het museum workshops tekenen met zeventiende-eeuwse technieken en materialen.

Kijk mee over de schouder van de kunstenaar

Je komt haast niet dichter bij een kunstenaar dan door zijn tekeningen. Anders dan schilderijen en etsen, vertellen tekeningen namelijk nóg meer over de werkwijze. Tekeningen geven de mogelijkheid om de hand van de kunstenaar te volgen langs de tekenlijnen – of het nu gaat om een snelle schets of om een nauwkeurig uitgewerkt kunstwerk. In de tijd van Rembrandt werkten kunstenaars ‘nae het leven’ en gaven ze weer wat ze zagen: de natuur, de stad, de mensen. De tentoonstelling Tekenkunst in Museum Rembrandthuis brengt de tekenpraktijk van Rembrandt en zijn tijdgenoten in beeld in zeven thema’s: ‘Oefenen in het atelier’, ‘Ideeën uitwerken’, ‘Motieven verzamelen’, ‘Kunst maken’, ‘Plaatsen tijdens wandelingen vastleggen’, ‘Observaties vastleggen’ en ‘Herinneringen aan verre reizen vastleggen’. Samen beantwoorden zij de centrale vraag: ‘Waarom maakte een 17de-eeuwse kunstenaar tekeningen?’

Amerikaanse voorliefde voor 17de-eeuwse Nederlandse kunst

Het verzamelaarsechtpaar Peck legde de afgelopen decennia een topcollectie tekeningen aan van 17de-eeuwse meesters. Daarmee staan zij in een traditie van beroemde Amerikaanse verzamelaars die zich op deze periode hebben gericht, onder wie Herny Clay Frick (oprichter van de Frick Collection) en Thomas Kaplan (oprichter van The Leiden Collection). De Pecks doneerden in 2016 hun miljoenencollectie 17de-eeuwse Hollandse en Vlaamse tekeningen aan het Ackland Art Museum van de University of North Carolina, in Chapel Hill, Verenigde Staten. Deze gift ging gepaard met een publicatie een tentoonstelling in Ackland. De verzameling met maar liefst 74 tekeningen, waaronder enkele Rembrandts, beleeft nu zijn Europese première in Museum Rembrandthuis in Amsterdam.

 

Klik hier voor meer informatie over de Peck-collectie

Deze tentoonstelling is georganiseerd door the Ackland Art Museum at the University of North Carolina at Chapel Hill

Bekijk hier alle activiteiten rondom de tentoonstelling Tekenkunst

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven nieuwsbrief
paint
Ga naar de inhoud