Verwacht

Lees hieronder meer over onze eerstvolgende tentoonstelling. Bekijk de gehele programmering voor 2019 ook op onze speciale Rembrandt2019 pagina.

Het Rembrandtjaar in 2019

Waar beter het Rembrandtjaar 2019 beginnen dan in het huis waar hij zijn meesterwerken maakte, zijn grote liefdes beleefde, zijn opdrachtgevers ontmoette en zijn navolgers inspireerde?

Museum Het Rembrandthuis is het enige museum ter wereld dat volledig gewijd is aan Rembrandt, en tevens het enige huis van Rembrandt dat open is voor het publiek. In 2019 eren we de grootste Nederlandse kunstenaar met drie tentoonstellingen die zijn verschillende gezichten tonen: meesterlijk, menselijk en inspirerend.

 

Verwacht vanaf 21 september 2019

Laboratorium Rembrandt

Rembrandts techniek ontrafeld.

21 september 2019 – 16 februari 2020

Hoe maakte Rembrandt zijn schilderijen, etsen en tekeningen? En hoe onderzoeken wij dat tegenwoordig? In het najaar van 2019 wordt in het museum een laboratoriumachtige setting gecreëerd, waarin nieuwe inzichten worden blootgelegd over diverse schilderijen van Rembrandt, vondsten uit zijn beerput en zijn prenten en tekeningen. In de tentoonstelling Laboratorium Rembrandt. Rembrandts techniek ontrafeld zullen bezoekers in de schoenen stappen van de wetenschappers. Denk mee over de dilemma’s van onderzoekers en restauratoren op de plek waar Rembrandt zijn kunstwerken bijna 400 jaar geleden maakte.

De afgelopen jaren zijn diverse kunstwerken van Rembrandt door onderzoekers aan de nieuwste methoden onderworpen, waaronder Macro X-Ray Fluorescentie, kortweg macro-XRF. Hiermee kunnen we ín de verf van Rembrandts schilderijen kijken en onder andere veranderingen die tijdens het schilderen zijn gedaan in kaart brengen. Maar ook pigmenten, waarvan niet bekend was dat Rembrandt deze gebruikte, zijn zo gevonden. Sinds kort worden ook zijn tekeningen met deze methode onderzocht, om vast te stellen welke inkten hij gebruikte. Deze interactieve tentoonstelling brengt de wereld van het materiaal-technisch onderzoek tot leven voor zowel volwassenen als kinderen vanaf 6 jaar, dankzij de speciale Rembrandt Junior Lab-route – kunst meets wetenschap.

‘We ontrafelen steeds meer geheimen omtrent Rembrandts techniek en komen daarmee steeds dichter bij de kunstenaar. Dankzij hedendaagse technologie zie je nu welke keuzes hij gaandeweg het maken van een schilderij, prent of tekening maakte, en wat hij soms weer veranderde. Een tentoonstelling  over dit onderwerp is nergens beter op zijn plaats dan in het huis waar Rembrandt zijn meesterwerken maakte. De samenwerking tussen verschillende disciplines – kunsthistorici, historici, chemici en it-ers is fascinerend om te zien. In Laboratorium Rembrandt leer je de onderzoekers kennen die deze onderzoeken doen en kijk je mee over hun schouder.’

– Leonore van Sloten, conservator Museum Het Rembrandthuis

Deze tentoonstelling wordt georganiseerd in samenwerking met het Rijksmuseum, de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed | Rijkserfgoed Laboratorium, de Universiteit van Amsterdam en de Technische Universiteit Delft (tezamen verenigd in NICAS), Monumenten en Archeologie Gemeente Amsterdam, het RKD, The Watermark Identification in Rembrandt’s Etchings Project (WIRE) en zelfstandig onderzoekers.

 

Links: Rembrandt, Portretten van Marten Soolmans en Oopjen Coppit, 1634. Collectie Rijksmuseum/ Collectie Musée du Louvre [als reproductie in de tentoonstelling te zien] | Rechts: Macro rontgenfluorescentie (MA-XRF) scan van Rembrandts portretten van Marten Soolmans en Oopjen Coppit uit 1634. Beeld: Rijksmuseum, Amsterdam.

Onder Marten en Oopjen spieken, Rembrandts gemiddelde werkdag en een recent ontdekt pigment

De tentoonstelling is opgebouwd in drie delen: ‘Verborgen ingrediënten’, ‘Rembrandt-raadsels’ en ‘Rembrandt aan het werk’. In elk deel komt een aantal lopende onderzoeken aan bod, waarin je als bezoeker de kans krijgt om mee te denken over de uitkomsten. In totaal worden zes cases met verschillende onderzoeksvragen uitgelicht, gepaard met vaak verrassende nieuwe inzichten. Een tipje van de sluier:

Ze zijn wereldberoemd: Marten en Oopjen, als portretten ten voeten uit geschilderd door Rembrandt in 1634 (collectie Rijksmuseum en Musée du Louvre). Maar wat zit er onder het oppervlak van deze schilderijen? In Laboratorium Rembrandt worden voor het eerst de onderzoeksresultaten aan het grote publiek getoond, aan de hand van reproducties op ware grootte en scans die van de doeken zijn gemaakt.

Kunnen we erachter komen hoe een schilderdag er voor Rembrandt uitzag? Dankzij XRF-data kunnen we nu zien hoe hij zijn schilderij De man met de rode muts uit ca. 1660 (collectie Museum Boijmans van Beuningen) veranderde, en welke verf uit dezelfde schilderfase stamt. In de tentoonstelling wordt het originele schilderij getoond, samen met een indrukwekkende digitale impressie van deze mogelijke ‘giornate’.

Ook is er een nieuw (zeer giftig) pigment ontdekt in het werk van Rembrandt. Hierdoor is zijn kleurenpalet uitgebreid. We kunnen het pigment koppelen aan slechts twee schilderijen, waaronder een van de beroemdste meesterwerken van de kunstenaar. Het pigment verandert na verloop van tijd van kleur en is mede daarom niet eerder opgemerkt. In de tentoonstelling wordt, met behulp van microscopen en een reproductie met ingebouwd touchscreen, getoond hoe het is ontdekt.

Links: Rembrandt (toegeschreven), De man met de rode muts, ca. 1660, Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam. | Midden: Rembrandt, Jonge vrouw zittend bij een raam (Saskia?), ca. 1638. Rijksmuseum, Amsterdam | Rechts: False color beeld van de ijzer-, calcium- en zwavelkaarten (Macro X-Ray Fluorescence) van Rembrandts tekening van een jonge vrouw zittend bij een raam uit ca. 1638, collectie Rijksmuseum, Amsterdam. Beeld: Frank Ligterink (onderzoeksteam Drawing out Rembrandt) 

Speciaal voor kleine ontdekkers

In deze tentoonstelling, die door het ontwerp van Trapped in Suburbia een laboratorium-sfeer heeft gekregen, kijk je niet alleen met je ogen, maar ook met je handen! Elke jonge bezoeker vanaf 6 jaar krijgt bij binnenkomst in het museum een speciaal clipboard mee met een onderzoekskit. Aan de hand van vragen en opdrachten ga je zelf op onderzoek uit in de tentoonstelling. Op 12 plekken vind je een logo met ‘Rembrandt Junior Lab’, waarbij er iets te doen, kijken of leren is.

Zo vind je bij het onderdeel over Rembrandts etsen de vraag: ‘Is deze ets door Rembrandt gemaakt?’ Je speurt digitaal door verschillende watermerken om uit te vinden of er een match is met het watermerk dat je voor je ziet. Zo ontdek je uit welk jaar het papier komt, en of hierop dus door Rembrandt kan zijn gedrukt. Bij het onderdeel over Rembrandts tekeningen kun je met ganzenveren op een magic drawing board tekenen: hoeveel verschillende lijndiktes zijn er mogelijk? Ook kun je met behulp van UV-licht zien ‘wat wij over het hoofd zien’: ontdek wat je niet met het blote oog op een tekening kunt zien, maar wat er wel zit!

Voor scholen is er tevens een speciaal lesprogramma beschikbaar in het kader van deze tentoonstelling.

De tentoonstelling Laboratorium Rembrandt. Rembrandts techniek ontrafeld is van 21 september 2019 tot en met 16 februari 2020 te zien in Museum Het Rembrandthuis, Amsterdam.

[Informatie voor de pers: klik hier voor persaanvragen, klik hier om het beeldmateriaal te downloaden]

 

Verwacht vanaf 1 oktober 2019

Claudy Jongstra

Allium & Onion, Hennep & Hair, Madder & Nettle.

1 oktober 2019 – 16 februari 2020

Hedendaagse kunstenaar Claudy Jongstra is op zoek gegaan naar het zwart van Rembrandt. Met enkel natuurlijke kleur- en verfstoffen volgt ze de oude receptuur en past ze deze toe op een tweeluik van textiel: Allium & Onion, Hennep & Hair, Madder & Nettle. Ze gaat hierbij uit van drie natuurlijke, lokale materialen als basis voor het werk: vlas, hennep en brandnetel. De vlasplant is de bron voor zowel het schilderslinnen als de lijnzaadolie die Rembrandt gebruikte in de olieverf. Deze kunstinstallatie van vilt komt als vitrage te hangen voor de twee ramen in Rembrandts voormalige woon-en slaapkamer in Museum Het Rembrandthuis.

Het tweeluik van Jongstra kent niet alleen verschillende tinten zwart, maar ook kleuraccenten die ze op het gevilte doek heeft geborduurd. Jongstra heeft hiervoor inspiratie geput uit de kleuren van Rembrandts meest beroemde tweeluik: zijn portretten van Marten Soolmans en Oopjen Coppit. Jongstra’s kunstinstallatie is een textiele en abstracte versie van deze schilderijen, die als reproductie gelijktijdig te zien zijn in de tentoonstelling Laboratorium Rembrandt in de moderne museumvleugel.

De relatie met Rembrandts beroemdste tweeluik

De grote inspiratiebron voor dit werk is Rembrandts beroemde tweeluik De huwelijksportretten van Marten Soolmans en Oopjen Coppit uit 1632 (collectie Rijksmuseum/collectie Musée du Louvre). Zwart speelt in beide doeken een belangrijke rol; Marten draagt een kostbaar zwart satijnen pak, terwijl Oopjen een zwarte, geknoopte zijden zomerjapon draagt, met op haar hoofd een zwarte sluiter. Op de achtergrond van het portret van Oopjen hangt bovendien een groot zwart gordijn.

Tegelijkertijd met de kunstinstallatie van Jongstra wordt in de moderne museumvleugel de recente onderzoeksresultaten naar Marten en Oopjen getoond. In de tentoonstelling Laboratorium Rembrandt wordt aan de hand van een reproductie op ware grootte aangetoond wat er onder de bovenste laag van Rembrandts portretten te vinden is.

Studio Claudy Jongstra

Claudy Jongstra (1963) is wereldwijd bekend om haar monumentale kunstwerken van gevilte wol en zijde, geverfd met natuurlijke pigmenten, veelal in openbare gebouwen. Haar oeuvre omvat ook kunstwerken op kleinere schaal, die zich bevinden in vele internationale museale-, particuliere- en bedrijfscollecties. Haar werk is diepgeworteld in het Nederlandse landschap: haar studio bevindt zich midden in de Friese natuur.

In haar werk worden verschillende lagen vilt en weefsels door subtiel borduurwerk verder gedefinieerd, waardoor het kunstwerk een sculpturale kwaliteit krijgt. De gelaagde complexiteit van de gekleurde vezels staat ook in verband met de connectie die Jongstra voelt met de verbindende en helende krachten van het samen weven, vilten en borduren – een oude praktijk. In deze gezamenlijke arbeid wordt ‘tacit knowledge’ (verborgen kennis) overgedragen van generatie op generatie, en worden waardevolle oude ambachten levend gehouden.

Het tweeluik van Claudy Jongstra is van 1 oktober 2019 tot 16 februari 2020 te zien in Museum Het Rembrandthuis, Amsterdam.

[Informatie voor de pers: klik hier voor persaanvragen, klik hier om het beeldmateriaal te downloaden]

AGENDA EN EVENTS

Gedurende het hele jaar organiseert Museum Het Rembrandthuis verschillende evenementen waarbij de focus uiteraard op Rembrandt ligt. Zo zijn er lezingen, gallery talks, avondopenstellingen en vinden er nog veel meer andere activiteiten plaats.

Houd onze website in de gaten voor updates van het activiteitenprogramma.

____________________________________________________________________________________________

Rembrandt en de Gouden Eeuw 2019
In 2019 is het 350 jaar geleden dat Rembrandt van Rijn (1606-1669) overleed. Reden om de kunstenaar te eren en zijn werk, zijn tijdgenoten en de 17de eeuw extra onder de aandacht te brengen. Dit komt samen in het themajaar Rembrandt en de Gouden Eeuw, met tal van tentoonstellingen en activiteiten in het hele land.

In 2019 werken NBTC Holland Marketing, het Fries Museum, het Mauritshuis, Museum Het Rembrandthuis, het Rijksmuseum, Museum De Lakenhal, het Joods Cultureel Kwartier, het Stadsarchief Amsterdam, Museum Prinsenhof Delft, Het Scheepvaartmuseum en het Amsterdam Museum samen met steden als Amsterdam, Delft, Den Haag, Dordrecht, Enkhuizen, Haarlem, Hoorn, Leiden en Middelburg onder de titel Rembrandt en de Gouden Eeuw 2019. 

Website: rembrandt-2019.nl

____________________________________________________________________________________________