Nu te zien

Inspired by Rembrandt

100 jaar verzamelen door het Rembrandthuis.

7 juni – 1 september 2019

Rembrandt blijft boeien – niet alleen tijdens het Rembrandtjaar, nu exact 350 jaar na zijn dood, maar ook in de afgelopen eeuwen. Rembrandts etsen hebben kunstenaars op allerlei manieren geïnspireerd. Daarover gaat de tentoonstelling Inspired by Rembrandt. Ditmaal doet Museum Het Rembrandthuis een greep uit zijn eigen collectie. Het museum is immers niet alleen het voormalig woonhuis en atelier van Rembrandt. Sinds ruim honderd jaar verzamelt het museum ook kunst op papier – de collectie telt inmiddels ruim 4000 prenten. Niet alleen Rembrandts, maar ook kunst van zijn navolgers – zowel die uit zijn eigen tijd, als de kunstenaars van nu.

De kunstwerken zijn gegroepeerd in acht prikkelende thema’s – ‘koppen’, ‘natuur’, ‘leven’, ‘zelf’, ‘leegte’, ‘zwart’, ‘de lijn’ en ‘rauw’. De etsen van Rembrandt vormen telkens de inleiding op werken van onder andere Pablo Picasso, Horst Janssen, Charles Donker, Aat Veldhoen, Marlene Dumas en Glenn Brown. De tentoonstelling – die ook op spannende en hedendaagse wijze is vormgegeven – is van 7 juni tot en met 1 september 2019 te zien in Museum Het Rembrandthuis.

Links: Glenn Brown, Half-Life (naar Rembrandt) 2, Museum Het Rembrandthuis | Rechts: Pablo Picasso, Rembrandt en drie vrouwenhoofden, 1934, Museum Het Rembrandthuis, Amsterdam

DE VROUW VAN DE GROENTEBOER

Soms nemen kunstenaars onderwerpen uit Rembrandts werk over, zoals zijn ‘tronies’ – koppen van een karakter of type, bijvoorbeeld een vrolijke soldaat of een onbekende oosterling. De meeste kunstenaars lijken echter vooral geïnteresseerd te zijn geweest in de typische artistieke kwesties waarmee Rembrandt zich bezighield: de expressiviteit in zijn lijnen, de weergave van schaduw, het zoeken naar een diep zwarte toon en natuurlijk de compromisloze weergave van de werkelijkheid, waaronder zaken waar nog steeds een taboe op rust, zoals verwrongen gezichten, oude lichamen, diepe rimpels en mensen die plassen in het openbaar.

Links: Marlene Dumas, Plassende vrouw, 1996, Museum Het Rembrandthuis, Amsterdam | Rechts: Charles Donker, Meidoornstruiken in de sneeuw in Groningen, ca 1985, Museum Het Rembrandthuis, Amsterdam

Het is geweldig om op deze tentoonstelling eens te laten zien wat voor moois we in huis hebben. Mijn persoonlijke favoriet is de ets die Aat Velthoen maakte van mevrouw Vlek, de vrouw van de groenteboer op de Amsterdamse Bloemgracht die naakt voor haar buurman poseerde. Haar houding is volstrekt natuurlijk: geduldig wachten totdat de kunstenaar klaar is – het heeft iets ontwapenends. Maar er is nog veel meer, zoals het sneeuwlandschap van Charles Donker die met de grote lege vlakken een enorm gevoel van ruimte weet op te roepen. Of de plassende vrouw van Marlene Dumas. Rembrandt had dit onderwerp al geëtst, maar Dumas maakt duidelijk dat dit onderwerp nog steeds niet helemaal ‘taboevrij’ is.

– Epco Runia, hoofd Collectie Museum Het Rembrandthuis

Rechts: Rembrandt, Naakte vrouw, zittend op een heuveltje, ca. 1631, ets, staat II(2), 177 x 160 mm., Museum Het Rembrandthuis, Amsterdam. | Links: Aat Veldhoen, Mevrouw Vlek, 1964. Museum Het Rembrandthuis, Amsterdam

DEBUUT RECENTE AANKOOP VAN FERDINAND BOL

Deze tentoonstelling is ook het debuut voor Ferdinand Bols ets De Heilige Familie in een woonvertrek uit 1643, dat het museum heeft aangekocht tijdens TEFAF 2019. Ferdinand Bol (1616-1680) was tussen 1636 en 1640 bij Rembrandt in de leer. Hij was de enige leerling van Rembrandt die vervolgens niet alleen schilderijen, maar ook een groot aantal etsen heeft gemaakt. Hij modelleerde zijn voorstellingen regelmatig naar die van zijn voormalige leermeester en lijkt zich zo voortdurend met hem te hebben willen meten. In deze ets staat de donkerte centraal: twee-derde van de ets bestaat uit bijna alles-absorberend zwart. Maar ook in dit donkere vlak openbaren zich steeds meer details, als je wat langer kijkt: een huiselijk interieur met onder andere een bedstee, een wiegje en een kat die het tafereel nauwlettend in de gaten houdt. Bol bewijst even virtuoos als zijn voormalige leermeester te zijn.

De tentoonstelling Inspired by Rembrandt. 100 jaar verzamelen door het Rembrandthuis is van 7 juni tot en met 1 september 2019 te zien in Museum Het Rembrandthuis.

Detail uit: Ferdinand Bol, De Heilige Familie in een woonvertrek, 1643, Museum Het Rembrandthuis, Amsterdam.

 

ACTIVITEITEN

Workshop ‘Etsen als Rembrandt’ i.s.m. MK24

Bij de tentoonstelling Inspired by Rembrandt wordt een workshop etsen georganiseerd bij MK24. Altijd al benieuwd geweest hoe Rembrandt zijn etsen heeft gemaakt. In deze workshopt kruip je in de huid van de meester; je leert elke stap van het etsproces, waarna je je eigen ets afdrukt. Ter voorbereiding op de workshop krijgt u een rondleiding door de tentoonstelling in het museum. Laat u ook inspireren door Rembrandt. De workshop vindt vier keer plaats: op 23 juni, 14 juli. 21 juli en 4 augustus, van 11:00 tot 16:30 uur.

Aanmelden kan via de website van MK24.

____________________________________________________________________________________________

Rembrandt en de Gouden Eeuw 2019
In 2019 is het 350 jaar geleden dat Rembrandt van Rijn (1606-1669) overleed. Reden om de kunstenaar te eren en zijn werk, zijn tijdgenoten en de 17de eeuw extra onder de aandacht te brengen. Dit komt samen in het themajaar Rembrandt en de Gouden Eeuw, met tal van tentoonstellingen en activiteiten in het hele land.

In 2019 werken NBTC Holland Marketing, het Fries Museum, het Mauritshuis, Museum Het Rembrandthuis, het Rijksmuseum, Museum De Lakenhal, het Joods Cultureel Kwartier, het Stadsarchief Amsterdam, Museum Prinsenhof Delft, Het Scheepvaartmuseum, en het Amsterdam Museum samen met steden als Amsterdam, Delft, Den Haag, Dordrecht, Enkhuizen, Haarlem, Hoorn, Leiden en Middelburg onder de titel Rembrandt en de Gouden Eeuw 2019.

____________________________________________________________________________________________

Noot voor de pers: voor meer informatie, bezoek onze perspagina of onze Rembrandtjaar-pagina