Glenn Brown – Rembrandt: After Life

Van 27 januari tot en met 23 april 2017 presenteert Museum Het Rembrandthuis het werk van de hedendaagse Britse kunstenaar Glenn Brown (1966) in de tentoonstelling Glenn Brown – Rembrandt: After Life. Brown is internationaal vermaard om zijn intrigerende en confronterende werk, veelal op groot formaat en geïnspireerd op het werk van oude meesters, waaronder Rembrandt. Brown eigent zich het werk van Rembrandt en zijn tijdgenoten op een meedogenloze en brutale manier toe. Speciaal voor de tentoonstelling maakt hij nieuw werk (schilderijen, tekeningen én etsen) dat voor het eerst getoond zal worden.

Hoewel het Rembrandthuis zich al langer richt op het tonen van Rembrandts invloed op andere kunstenaars, slaat het museum met deze tentoonstelling een nieuwe richting in. Nog niet eerder was er in het Rembrandthuis een tentoonstelling te zien van een  buitenlandse kunstenaar met de internationale statuur van Glenn Brown. Samen met kunstenaars als Damien Hirst en Tracey Emin nam Brown deel aan de tentoonstelling Sensation in de Royal Academy of Arts in Londen in 1997. Hij geldt als één van de belangrijkste YBA’s (Young British Artist). Zijn werk geniet brede erkenning en was dit jaar te zien in drie solotentoonstellingen in de Verenigde Staten en Frankrijk.

 Joseph Beuys, 2001, olieverf op paneel, 96 x 79,5 cm, particuliere verzameling

Links: Glenn Brown, Poor Art, in progress, olieverf op paneel, 108,5 x 74 x 2,2 cm, verzameling van de kunstenaar. Rechts: Glenn Brown, Joseph Beuys, 2001, olieverf op paneel, 96 x 79,5 cm, particuliere verzameling

De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door Mondriaan Fonds, Fonds21, Gagosion Gallery en anonieme giften.

Verdieping

Ter gelegenheid van de tentoonstelling Glenn Brown – Rembrandt: After Life organiseert Museum Het Rembrandthuis een bijzondere avond met een lezing en debat. Dit evenement vindt plaats op 18 april 2017 van 19.00 tot 21.00 uur in het auditorium van het museum.

Oplossen is onmogelijk: Glenn Brown en Rembrandt

Lezing van kunstcriticus en schrijver Hans den Hartog Jager. Hij interpreteert Glenn Browns bewerkingen van het werk van andere kunstenaars en schetst zijn ontwikkeling als kunstenaar.

De transhistorische kunsttentoonstelling: drie gezichtspunten.

Debat onder leiding van kunstcriticus Hans den Hartog Jager. Deelnemers hieraan zijn Lidewij de Koekkoek, directeur van het Rembrandthuis, en Ann Demeester, directeur van het Frans Hals Museum – De Hallen Haarlem. Zij zullen spreken over de stand van zaken in de kunst- en museumwereld met betrekking tot de dialoog tussen oude en actuele kunst.

We nodigen u van harte uit voor de lezing en het debat in Museum Het Rembrandthuis op 17 maart 2017. U kunt zich aanmelden door te mailen naar Elisabeth de Jongh: e.dejongh@rembrandthuis.nl

Workshops voor ouderen
Het Rembrandthuis wil het unieke karakter van Rembrandts en -Glenn Browns kunst overbrengen op zoveel mogelijk mensen, ook de mensen die vaak niet in de gelegenheid zijn de reis naar het museum te maken, maar wel graag actief bezig zijn in hun eigen buurt.  Het Rembrandthuis organiseert daarom speciaal voor deze oudere doelgroep workshops bij verschillende bibliotheken in het hele land. Deelnemers maken een virtuele tour door de kamers van het Rembrandthuis en maken kennis met het werk van Rembrandt en Glenn Brown, waarbij de manier waarop Glenn Brown zich het werk van Rembrandt toe-eigent centraal staat. Onder begeleiding eigenen de deelnemers zich ook het werk van Rembrandt toe en worden zij op deze manier uitgedaagd te experimenteren met verschillende materialen en technieken. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Maud van der Meer via m.vandermeer@rembrandthuis.nl  of bij uw eigen bibliotheek.

Masterclass ‘Van iPad naar koperplaat’ met Glenn Brown en Mike Taylor

Op 27 januari van 12:00 tot 16:00 uur organiseert AGA LAB in samenwerking met het Rembrandthuis de masterclass ‘Van iPad naar koperplaat’ met Glenn Brown en zijn meesterdrukker Mike Taylor. In deze masterclass vertelt Brown over zijn werk en zijn unieke visuele vertaling naar druktechnieken en papier. Taylor neemt ons mee in de technische details van het maken van het filmmateriaal en toont vervolgens deels op film, deels in het echt hoe het drukproces wordt voltooid. Meer informatie in ons nieuwsbericht en in het Facebook-evenement.

Museum Het Rembrandthuis Amsterdam

Rembrandt woonde en werkte tussen 1639 en 1658 in dit prachtige en monumentale huis, dat nu een museum is. Aan de hand van een inventarislijst uit die tijd is het huis heringericht met meubels, kunst en voorwerpen uit de 17e eeuw. In het Rembrandthuis zijn dagelijks ets- en verfdemonstraties, die laten zien hoe hij destijds werkte. Het Rembrandthuis bezit de bijna complete etsencollectie van Rembrandt. Daarnaast zijn er in de moderne museumvleugel regelmatig tijdelijke exposities, met werk van Rembrandt, voorgangers en tijdgenoten.

Museum Het Rembrandthuis ontvangt een substantiële financiële bijdrage van de Gemeente Amsterdam.