In Geen categorie

Op 6 juli 1652 werd het oude stadhuis van Amsterdam, dat zich op de Dam bevond, getroffen door een hevige brand. Het vuur sloeg zo snel om zich heen dat er weinig meer te redden was, er bleef slechts een rokende ruïne over. Drie dagen later, voordat de restanten van het middeleeuwse stadhuis werden afgebroken, maakte Rembrandt er een tekening van. Hij stond midden op de Dam en schreef erbij: “vand waech afte sien stats huis van Amsterdam/ doent afgebrandt was/ den 9 Julij 1652/ Rembrandt van rijn.” Achter hem was het nieuwe stadhuis al in aanbouw.

Rembrandt zal niet alleen goede herinneringen aan dit nieuwe, prestigieuze stadhuis hebben gehad, dat wel het achtste wereldwonder werd genoemd. Toen hij failliet was verklaard, moest hij een bezoek brengen aan het daar aanwezige kantoor van de ‘Desolate Boedelkamer’, de instelling die faillissementen afhandelde. Niet veel later kreeg hij een grote opdracht voor het stadhuis, die niet verliep zoals Rembrandt gehoopt had, en wat uitliep op een vervelend conflict.

Stadhuis. Paleis op de Dam

De eerste steen van het stadhuis werd gelegd in 1648, het jaar waarin de vrede met Spanje werd gesloten. De beste mensen werden ingehuurd voor het ambitieuze project. De architect was de befaamde Jacob van Campen, het beeldhouwwerk was van de gevierde Antwerpse meester Artus Quellinus. Voor het decoratieprogramma van het interieur werd in eerste instantie alleen Govert Flinck gekozen. Toen Flinck tijdens dit proces onverwachts stierf, werd het decoratieprogramma verdeeld onder een aantal geroemde schilders, waaronder Rembrandt. Hij mocht één schilderij vervaardigen, van het totaal van twaalf werken die de opstand van de Bataven tegen de Spanjaarden laten zien. Zijn schilderij, De samenzwering van Julius Civilis (1661-1662), een doek van 5,5 bij 5,5 meter, oogt voor ons heel modern. Het is zeer grof opgezet met een hoofdpersoon bij wie duidelijk zichtbaar was dat hij een oog miste. Het schilderij heeft slechts korte tijd in het stadhuis gehangen; discussie tussen Rembrandt en zijn opdrachtgevers leidde er toe dat het werk in stukken werd versneden en vervolgens is weggehaald. Alleen het hoofdtafereel is bewaard gebleven, dat nu één van de topstukken van het Nationalmuseum van Stockholm is.

Tegenwoordig is het Koninklijk Paleis op de Dam een van de drie paleizen waar het Koninklijk Huis gebruik van maakt, met name ter gelegenheid van staatsbezoeken, Nieuwjaarsrecepties en andere officiële gebeurtenissen. Het gebouw vormt ook het decor voor koninklijke huwelijke en de inhuldiging van de monarch. Sinds 1979 is het Koninklijk Paleis op de Dam ook open voor bezoekers, op de momenten dat het Koninklijk Huis er geen gebruik van maakt. Je kan onder meer de beroemde Burgerzaal bezoeken, of een van de tentoonstellingen die een aantal keren per jaar worden georganiseerd. Lees hier meer over de geschiedenis en actuele evenementen in het Koninklijk Paleis op de Dam.

Recente berichten

Geef een reactie