In Geen categorie

In ‘Rembrandt Curated’ plaatsen we een kunstwerk van Rembrandt naast een werk van een andere kunstenaar. De twee werken roepen onderling associaties op, door een gedeeld thema, compositie, kleurpalet, of gewoon een gevoel. De ‘Rembrandt Curated’ van vandaag: Rembrandt, Zelfportret in Orientaals kostuum, 1631 (Petit Palais, Parijs) en William Hogarth, De schilder en zijn mopshond, 1745 (Tate Britain, Londen). Zoals al op het eerste gezicht duidelijk is, hebben deze twee schilderij een aantal dingen gemeen. Ten eerste zijn het beide zelfportretten van de kunstenaars. Ten tweede, zien we dat beide kunstenaars hun huisdier een plek hebben gegeven naast hun zijde. Een tweede blik op deze werken laat echter ook een aantal verschillen zien.

Links zien we Rembrandts zelfportret uit 1631. De kunstenaar heeft zichzelf ten voeten uit geschilderd, wat in zijn geval uitzonderlijk is. Het is namelijk de enige keer dat Rembrandt van top tot teen in een zelfportret te zien is. De schilder was echter niet in één keer tevreden. Röntgenbeelden van het paneel laten zien dat Rembrandt eerst zijn benen heeft ingekort en ze vervolgens helemaal heeft bedekt door de hond toe te voegen. Wellicht is dit ook de reden dat dit dier zijn opwachting in dit schilderij heeft mogen maken. Wanneer we verder kijken naar dit zelfportret, zien we dat Rembrandt zichzelf echt als een gentleman wilde presenteren. Hij draagt een decadent en exotisch ogend kostuum, inclusief tulband, en houdt een elegante wandelstok vast. Hoewel de helm op de achtergrond een typisch schildersattribuut was, lijkt Rembrandt zich hier niet nadrukkelijk te willen presenteren als schilder.

De Britse William Hogarth wilde zijn kunstenaarschap echter wel heel duidelijk laten blijken. Zichtbaar op de voorgrond zien we zijn palet, waarop ‘Line of Beauty and Grace’ staan geschreven, wat Hogarths kunsttheorie onderschrijft. Net als Rembrandt, heeft Hogarth enkele veranderingen aangebracht gaandeweg het schilderproces. Het ging hem echter meer om zijn imago en uitstraling: röntgenbeelden laten zien dat de kunstenaar zichzelf oorspronkelijk had afgebeeld in een formele jas en met een chique pruik op. Hogarth heeft dit later aangepast naar de informele muts en kleding die we hier zien. Waar Rembrandt zichzelf erg bewust wilde presenteren als een gentleman, koos Hogarth voor precies het tegenovergestelde.

Recente berichten

Geef een reactie