In Geen categorie

In ‘Rembrandt Curated’ plaatsen we een kunstwerk van Rembrandt naast een werk van een andere kunstenaar. De twee werken roepen onderling associaties op, door een gedeeld thema, compositie, kleurpalet, of gewoon een gevoel. Vandaag kijken we naar twee kunstwerken die een directe connectie met elkaar hebben: Jacques Callot, Staande bedelaar, ca. 1622 en Rembrandt, Bedelaar, zittend tegen een heuveltje, 1630.

Voor zijn ets van een bedelaar die zijn hand ophoudt, gebruikte Rembrandt een ets van een bedelaar die de Franse kunstenaar Jacques Callot omstreeks 1622 had gemaakt. Callots ets behoort tot een serie bedelaarsprenten (Les Gueux). Deze reeks heeft veel kunstenaars geïnspireerd. We zien dat de figuur tegen een lege achtergrond is afgebeeld. De bedelaar draagt gescheurde kleren en geen schoenen. Hij lijkt iets te roepen, terwijl hij zijn hand ophoudt om een geldstuk te krijgen. Net als Jacques Callot maakte Rembrandt een groot aantal kleine prenten waarop één of meer bedelaars voorkomen. Deze zittende bedelaar lijkt op de Staande bedelaar van Callot. Dat is te zien aan het gezicht van de bedelaar, zijn gescheurde mantel en de hand die hij ophoudt. Op de ets van Rembrandt valt het zware leven van de bedelaar meer van zijn gezicht af te lezen. Een ander verschil is dat Rembrandt er een heuveltje op de achtergrond aan toevoegde.

Recente berichten

Geef een reactie