In Geen categorie

In ‘Rembrandt Curated’ plaatsen we een kunstwerk van Rembrandt naast een werk van een andere kunstenaar. De twee werken roepen onderling associaties op, door een gedeeld thema, compositie, kleurpalet, of gewoon een gevoel. De ‘Rembrandt Curated’ van vandaag: Rembrandt, Portret van Saskia Uylenburgh, ca. 1633/34-1642 (Gemäldegalerie Alte Meister, Kassel) en Claude Monet, Vrouw met een parasol – Madame Monet en haar vrouw, 1875 (National Gallery of Art, Washington).

Beide schilderijen tonen ons een bepaald inkijkje in het persoonlijke leven van de twee kunstenaars. We zien hier namelijk twee portretten van de echtgenotes van Rembrandt en Monet, respectievelijk Saskia (links) en Camille (rechts). Hoewel ze hetzelfde thema hebben, vertonen de twee portretten een aantal opvallende verschillen. Zo is Rembrandts portret een stuk formeler dan Monets werk. Rembrandt zal dit werk vermoedelijk in zijn atelier (in het huidige Rembrandthuis) geschilderd hebben, terwijl Monet zijn schilderij gedurende één sessie van een paar uur in de openlucht heeft gemaakt. Verder heeft Rembrandts werk een groot licht-donkercontrast, typerend voor zijn werk, terwijl Monet een veel gelijkmatigere lichtinval heeft toegepast, passend bij een scène in de buitenlucht op een mooie dag. Verder verschilt de schilderstijl van Rembrandt en Monet aanzienlijk. Rembrandts penseelstreken in dit werk zijn vrij beheerst, vooral in vergelijking met zijn latere, dynamische schilderstijl. Bijna 250 jaar later, heeft Monet de dynamische penseelstreken naar een volledig nieuw niveau getrokken, waarmee hij een van de grondleggers van het impressionisme is geworden.

Hoewel Rembrandt al eerder aan dit schilderij van Saskia was begonnen, voltooide hij het werk pas in 1642, niet lang nadat zijn vrouw was overleden. In 1652 verkocht hij het werk aan de kunstverzamelaar Jan Six, met wie Rembrandt ook bevriend was. Waarschijnlijk om de voorstelling van zijn vrouw toch nog een beetje voor zichzelf te behouden, liet Rembrandt een kopie maken door een leerling rond 1652. Deze kopie is te zien in Museum Het Rembrandthuis, in de voormalige woonkamer van Rembrandt.

Wat zijn jouw gedachten over deze twee kunstwerken? Vormen ze een goed paar? We horen graag wat jij er van vindt!

Recente berichten
Comments
  • Ger Groes
    Beantwoorden

    Rare vraag misschien : ik heb exact eenzelfde olieverfschilderij van Saskia van Uylenburgh. Is al generatieslang familiebezit en met mijn bescheiden kennis van de klassieke schilderkunst minstens vergelijkbaar met het werk op deze pagina. Hoe kan ik U een foto van ons schilderij doen toekomen, mocht U hierin geïnteresseerd zijn.
    Vriendelijke groet,
    Ger Groes

Geef een reactie