In Geen categorie

In ‘Rembrandt Curated’ plaatsen we een kunstwerk van Rembrandt naast een werk van een andere kunstenaar. De twee werken roepen onderling associaties op, door een gedeeld thema, compositie, kleurpalet, of gewoon een gevoel. De ‘Rembrandt Curated’ van vandaag: Rubens, Zelfportret van de kunstenaar en zijn vrouw, ca. 1609 (Alte Pinakothek, München) en Rembrandt, Zelfportret met Saskia, 1636 (Museum Het Rembrandthuis, Amsterdam).

Hier zien we twee dubbelportretten van twee grote oude meesters: Rubens (links) en Rembrandt (rechts) met hun beider echtgenotes. Rembrandt heeft de voorstelling relatief eenvoudig gehouden. Hij heeft zichzelf weergegeven terwijl hij zit te tekenen of misschien te etsen. Rembrandt is prominent op de voorgrond te zien, schuin achter hem zien we zijn vrouw Saskia Uylenburgh, met wie hij twee jaar tevoren was getrouwd.

Rubens, een van Rembrandts voorbeelden, heeft veel uitbundiger uitgepakt in zijn schilderij. Rubens maakte dit dubbelportret vermoedelijk kort na zijn huwelijk met Isabella Brant, wat we kunnen zien aan hun handen die op elkaar liggen (‘junctio dextrarum’). Hij heeft ook een aantal symbolische verwijzingen toegevoegd, die verwijzen naar het huwelijk en de rol van beide echtelieden. Het jonge echtpaar zit in een prieel met kamperfoelie; deze plant staat voor huwelijksliefde en stabiliteit. Rubens draagt ook een zwaard, als teken van zijn beschermende rol. Opvallend is de houding die het paar heeft aangenomen; Isabella zit lager dan haar echtgenoot, wat de ‘humilitas’, de nedergheid, symboliseert.

Beide kunstwerken tonen ons een gelukkig, pasgetrouwd stel. Beide kunstenaars incorporeren hun echtgenotes vol trots in hun zelfportretten. Het grote verschil is echter hoe Rembrandt en Rubens zichzelf hebben afgebeeld: waar Rubens zichzelf als heer toont, zien we Rembrandt als kunstenaar. Wat zijn jouw gedachten over deze twee kunstwerken? Vormen ze een goed paar? We horen graag wat jij er van vindt!

Recente berichten

Geef een reactie