In Geen categorie

In ‘Rembrandt Curated’ plaatsen we een kunstwerk van Rembrandt naast een werk van een andere kunstenaar. De twee werken roepen onderling associaties op, door een gedeeld thema, compositie, kleurpalet, of gewoon een gevoel. De ‘Rembrandt Curated’ van vandaag: Il Giampetrino, Lucrezia Romana, ca. 1500-1540 (Chazen Museum of Art, Madison) en Rembrandt, Lucretia, 1664 (National Gallery of Art, Washington).

Het verhaal van Lucretia, verteld door de Romeinse geschiedschrijver Titus Livius, speelt zich af in de zesde eeuw voor Christus in Rome. Lucretia was de vrouw van een Romeinse edelman en bekend om haar trouw en loyaliteit. Haar deugd wekte groot verlangen in Sextus Tarquinus, de zoon van de heersende tiran, waarop hij haar besloot te bezoeken. Nadat ze hem als hooggeëerde gast had ontvangen, bedreigde Sextus Tarquinus haar echter; ze zou zich aan hem overgeven, anders zou hij haar doden. De volgende dag bekende Lucretia de misdaad aan haar echtgenoot en vader; hoewel zij zelf onschuldig was, wilde ze hen de schande besparen. Ze haalde een dolk uit haar jurk en pleegde zelfmoord.

Veel historieschilders hebben in dit verhaal een bron van inspiratie gevonden. Vaak werd het moment van verkrachting, ofwel het moment van zelfdoding gekozen, omwille van het dramatische karakter. Zowel Il Giampetrino (Giovan Pietro Rizzoli) als Rembrandt hebben het moment van zelfmoord gekozen, maar we kunnen toch een aantal verschillen onderscheiden in hoe beide kunstenaars dit verhaal hebben afgebeeld. In het schilderij van Il Giampetrino zien we dat de dolk reeds in Lucretia’s borst is gestoken, waar Rembrandt het moment vlak daarvoor heeft gekozen. De spanning in Rembrandts schilderij is duidelijk voelbaar, wat versterkt wordt door de immens verdrietige blik in Lucretia’s ogen. Il Giampetrino’s Lucretia kijkt vrij neutraal de verte in, waarbij de nadruk in dit schilderij ook meer lijkt te liggen op haar sensuele naakte lichaam dan de emotionele lading van het verhaal. Rembrandt heeft het verhaal van Lucretia nog een tweede keer afgebeeld, in zijn schilderij uit 1666.

Wat zijn jouw gedachten over deze twee kunstwerken? Vormen ze een goed paar? We horen graag wat jij er van vindt!

Recente berichten
Comments
  • Leonieke Broekman
    Beantwoorden

    Ik vind ze heel goed bij elkaar passen. Beide vind ik mooi maar de Rembrandt springt er voor mij wel uit. Het oog voor detail vind ik prachtig. Ik vind de gezichtsuitdrukking van de Rembrandt wel beter passen bij de daad. Weer een Rembrandt voor op mij bezoek verlanglijst. Bedankt.

Geef een reactie