In Geen categorie

In ‘Rembrandt Curated’ plaatsen we een kunstwerk van Rembrandt naast een werk van een andere kunstenaar. De twee werken roepen onderling associaties op, door een gedeeld thema, compositie, kleurpalet, of gewoon een gevoel. De ‘Rembrandt Curated’ van vandaag: Rembrandt, Portret van een oude man met hoed en ringkraag, c. 1631 (Art Institute of Chicago, Chicago) en Mark Rothko, No. 8, 1964 (National Gallery of Art, Washington).

Links zien we een groots schilderij van Rembrandt. Het toont een oude man met een zwarte hoed, gouden ketting en een stalen ringkraag. Het model voor dit schilderij, wiens identiteit niet bevestigd kan worden, komt vaak terug in Rembrandts vroege werk. We zien een intrigerend contrast tussen de glimmende ketting en ringkraag en de rijke diepte van de zwarte kleding. Wanneer we langer naar het werk kijken, lijkt het alsof we het zwart van de stof worden ingetrokken, waarbij onze blik blijft dwalen over de verschillende tinten en nuances van de zwarte kleur.

Het zelfde effect wordt bereikt door Mark Rothko, met zijn schilderij No. 8 uit 1964. No 8. behoort tot een serie van zwarte werken, hoewel ze tijdens het leven van de kunstenaar nooit als serie zijn getoond. Deze serie vormt een breuklijn met Rothko’s kleurrijke werken van de jaren 1950. Op het eerste gezicht lijkt No. 8 een monochroom zwart schilderij. Maar als we blijven kijken, zien we verschillende lagen van zwarte kleur, en gradaties in toon en textuur. Net als met Rembrandts werk wordt de beschouwer uitgenodigd om langer te kijken. Beide kunstenaars gebruiken verscheidene texturen en tonen verf, maar Rothko laat de figuratie helemaal achterwege. In zijn schilderij gaat het enkel om kleur en abstracte vorm.

Wat zijn jouw gedachten over deze twee kunstwerken? Vormen ze een goed paar? We horen graag wat jij er van vindt!

Recente berichten

Geef een reactie