In Geen categorie

In ‘Rembrandt Curated’ plaatsen we een kunstwerk van Rembrandt naast een werk van een andere kunstenaar. De twee werken roepen onderling associaties op, door een gedeeld thema, compositie, kleurpalet, of gewoon een gevoel. De ‘Rembrandt Curated’ van vandaag: Rembrandt, Portret van een vrouw met anjer, eerste helft van de jaren 1660 (The Metropolitan Museum of Art, New York) en Henri Matisse, Vrouw in het groen, 1909 (De Hermitage, St. Petersburg).

Rembrandts schilderij is een wonderschoon portret dat hij in de laatste jaren van zijn leven heeft gemaakt. We zien hier mogelijkerwijs Elizabeth Delft, de vrouw van Pieter Haringh. Haringh was een advocaat uit Utrecht en een veilingmeester van inboedels in Amsterdam. Als auctionaris zal Haringh vermoedelijk veel gewerkt hebben met kunst, juwelen, zilver en fijne materialen. Het schilderij op de achtergrond van dit portret en de kleding van (vermoedelijk) Elizabeth Delft lijken de associatie van dit stel met luxegoederen te benadrukken. Wanneer we wat beter naar het schilderij gaan kijken, valt op dat de sieraden van de vrouw exotisch zijn en haar kostuum romantisch ouderwets is. Ze houdt bovendien een anjer vast; het symbool voor liefde en huwelijk.

De rode anjer zien we bijna 350 jaar later weer terug in het schilderij Vrouw in het groen van Matisse. Hij schilderde dit werk tijdens zijn verblijf in het zuiden van Frankrijk in de zomer van 1909. In die periode maakte hij meer dan een schilderij van dezelfde vrouw met haar rechte rug en slanke hals. Het meest opvallend aan dit schilderij zijn de verschillende variaties van de kleur groen; het schilderij ademt een koele en diepe sfeer uit. De figuur, de vrouw, is afgebeeld met simpele maar krachtige contouren en bodemloze zwarte ogen. Op haar lichte blouse, perfect in het midden van het schilderij, zien we de rode anjer.

In Rembrandts schilderij is de anjer een symbool van liefde. Hoewel de vrouw een extravagante hoeveelheid sieraden draagt, wordt het oog van de beschouwer toch getrokken naar de bloem die zij zo voorzichtig en liefdevol vasthoudt. In het schilderij van Matisse zien we iets heel anders; de vrouw houdt de bloem niet vast. De anjer lijkt vastgepind te zijn op haar blouse, terwijl ze haar handen kalm in haar schoot laat rusten. Zou de anjer in dit werk ook een symbool van liefde zijn, of niet? Wat zijn jouw gedachten over deze twee kunstwerken? Vormen ze een goed paar? We horen graag wat jij er van vindt!

Recente berichten

Geef een reactie