In Geen categorie

In ‘Rembrandt Curated’ plaatsen we een kunstwerk van Rembrandt naast een werk van een andere kunstenaar. De twee werken roepen onderling associaties op, door een gedeeld thema, compositie, kleurpalet, of gewoon een gevoel. De ‘Rembrandt Curated’ van vandaag: Paulus Potter, De stier, 1647 (Mauritshuis, Den Haag) en Rembrandt, De geslachte os, 1655 (Musée du Louvre, Parijs).

De stier van Paulus Potter staat trots in het midden van het schilderij, waarbij hij alle ruimte binnen het werk opeist. Wat dit schilderij zo bijzonder en zo beroemd maakt, is het feit dat de kunstenaar iets zo alledaags als een stuk vee op zo’n groot formaat en met zo’n monumentaliteit heeft afgebeeld. Dat was nog nooit eerder op die manier gedaan. Hoewel onze blik wordt getrokken naar de stier, heeft Potter ook veel aandacht besteed aan de rest van het schilderij. Naast de dieren links in het schilderij, de man die achter hen staat en de boom met zijn delicate bladeren, zien we ook verschillende soorten dieren en een stormachtige licht op de achtergrond.

Rechts van Potters stier zien we Rembrandts verbeelding van vee. Het is een indrukwekkend schilderij, zeker wanneer we het met Potters werk vergelijken. We zien het karkas van een os dat op is gehangen om uit te bloeden. De details van het karkas trekken onze blik naar dit deel van het schilderij, maar stiekem gebeurt er ook iets op de achtergrond. We zien het hoofd van een vrouw die de ruimte binnenkijkt. Er bestaan veel theorieën rondom de mogelijke betekenis van dit werk: is het een symbool voor dood, is het een memento mori (een werk dat wil zeggen ‘gedenk te sterven’, het leven is eindig), of is het simpelweg een realistische weergave van een geslachte os zonder verdere verborgen betekenissen?

Paulus Potters stier is springlevend en neemt de hoofdrol in in een schilderij van monumentale properties. De kunstenaar heeft het werk uitgevoerd met fijne penseelstreken, wat het schilderij des te meer natuurgetrouw maakt. Rembrandt aan de andere kant, heeft precies het tegenovergestelde gedaan: een dode os, ontveld, geschilderd met dynamische verfstreken, wat past bij de intensiteit van de voorstelling. Wat zijn jouw gedachten over deze twee kunstwerken? Vormen ze een goed paar? We horen graag wat jij er van vindt!

Recente berichten

Geef een reactie