In Geen categorie

Rembrandts schilderij toont een weids panorama. Door de veroudering van het schilderij zijn veel details minder goed te onderscheiden, desalniettemin is de sfeer van het schilderij indrukwekkend. Links op een bergplateau schijnt de zon op een stad met een kerktoren. Ook zien we een brede rivier naar beneden lopen via een enorme waterval. Op de voorgrond van het schilderij is ook veel activiteit te onderscheiden; helemaal links grazen een aantal schapen, in het midden zien we een ruiter te paard en een jongen naast hem. Het meest opvallende aspect aan dit schilderij is zonder twijfel de onheilspellende onweerslucht. De dramatische donkere wolken worden doorbroken door helder verlichte wolken. [bron: Catalogus Rembrandts Landschappen, Stedelijk Museum De Lakenhal Leiden – Staatliche Museen Kassel, 2006-2007]

Hoewel Rembrandts landschap geen bestaand landschap toont, doet Cézannes schilderij dat wel. Het landschap in zijn schilderij bevindt zich in de buurt van zijn huis in Aix-en-Provence in Frankrijk, waar de kunstenaar vele jaren heeft gewoond. Cézanne heeft dit landschap meerdere malen afgebeeld, voornamelijk de berg Sainte-Victoire op de achtergrond. Dit schilderij is een goed voorbeeld van de manier waarop Cézanne de natuur verbeeldde, waarbij hij experimenteerde met de regels van realiteit en onze perceptie ervan. De berg en de gebouwen op de voorgrond zijn teruggebracht tot ietwat versimpelde vormen, terwijl ze desalniettemin herkenbaar blijven als onderdeel van een landschap.

Rembrandt, Stormachtig landschap, c. 1637-1638 (Herzog Anton Ulrich-Museum, Braunschweig) en Paul Cézanne, Mont Sainte-Victoire, 1892-1895 (The Barnes Foundation, Merion, Pennsylvania).

Rembrandt, Stormachtig landschap, c. 1637-1638 (Herzog Anton Ulrich-Museum, Braunschweig) en Paul Cézanne, Mont Sainte-Victoire, 1892-1895 (The Barnes Foundation, Merion, Pennsylvania).

Recente berichten

Geef een reactie