In Geen categorie

Elke week lichten we op onze blog een kunstwerk dat tot de collectie van Museum Het Rembrandthuis behoort, of momenteel in het museum te zien is. Vandaag gaan we iets dieper in op een werk zien uit onze tentoonstelling Glenn Brown – Rembrandt: After Life: Glenn Brown, After Life, 2009, particuliere verzameling.

Met gladde, dunne penseelstreken roept Brown speels het effect op van een dik impasto, dike klodders verf zoals die voorkomen op een schilderij van Eugène Delacroix. Op zijn beurt was Delacroix geïnspireerd door een schilderij van Peter Paul Rubens uit diens beroemde Medici serie. Daarop heeft Rubens overtuigend menselijk naakt, het vlees, weergeven op een bijna zinnelijke, schilderkunstige manier.

Kunstcriticus en schrijver Hans den Hartog Jager schreef in de tentoonstellingscatalogus het volgende over het werk van Glenn Brown: “Brown neemt voor zijn schilderijen, etsen, tekeningen werk van andere kunstenaars als uitgangspunt. Maar dat is altijd een foto van dat werk. Die scant hij, en vervolgens begint hij er in de computer (meestal met behulp van Photoshop) tegen te duwen en aan te trekken: Brown verandert het oorspronkelijke formaat, de uitsnede, de kleur, de textuur, de opbouw – soms combineert hij elementen van verschillende werken of kiest alleen voor een detail. Net zolang tot hij een beeld heeft dat hem bevalt – noem het een persoonlijke, zeer subjectieve interpretatie. Die schildert hij, waarbij het feit dat hij de verf zo ‘plat’ houdt natuurlijk verwijst naar de oorspronkelijke bron: het computerscherm. Brown maakt zo klassieke schilderijen die ontstaan door het samenbrengen van de modernste technieken, ideeën en overwegingen. ‘I‘m rather like a Dr. Frankenstein,’ zei hij zelf ooit in een interview, ‘constructing paintings out of the residue or dead parts of other artist’s work. I hope to create a sense of strangeness by bringing together examples of the way the best historic and modern-day artists have depicted their personal sense of the world. I see their worlds from multiple or schizophrenic perspectives, through all their eyes.’”

In de tentoonstelling Glenn Brown – Rembrandt: After Life presenteert Museum Het Rembrandthuis een selectie van werken in verschillende technieken: schilderijen, tekeningen en prenten. Speciaal voor deze gelegenheid maakte Glenn Brown ook nieuw werk, waarbij zelfs een schilderij uit onze vaste presentatie als uitgangspunt diende. Vol trots presenteren wij de resultaten: in Amsterdam, in het huis van Rembrandt. Je vraagt je af waarover de oude meester en de hedendaagse kunstenaar zouden hebben gesproken wanneer zij elkaar hadden ontmoet. De tentoonstelling Glenn Brown – Rembrandt: After Life is nog maar tot en met 23 april 2017 te zien in Museum Het Rembrandthuis. Meer informatie: https://www.rembrandthuis.nl/nl/bezoek/tentoonstellingen/glenn-brown-rembrandt-after-life/

Recente berichten

Geef een reactie