In Geen categorie

Elke maandag lichten we op onze blog een kunstwerk dat tot de collectie van Museum Het Rembrandthuis behoort, of momenteel in het museum te zien is. Vandaag gaan we iets dieper in op een werk zien uit onze tentoonstelling Glenn Brown – Rembrandt: After Life: Glenn Brown, Torness One, 2016, collectie van de kunstenaar.

Naast het werken met verf, verkent Glenn Brown ook de grafische mogelijkheden van lijnen op papier, plastic en paneel. Zijn pendanten van werken naar Rembrandt vertonen een tekenstijl met dynamische, sensueel krullende halen die herinnert aan zijn schilderijen. In andere voorstellingen combineert Brown twee koppen tot verrassende nieuwe vormen, zoals hier te zien is. In deze recent gemaakte tekening combineert Brown twee koppen uit verschillende werken van de Italiaanse barokschilder Pompeo Batoni. Voor de titel is de naam van een Britse kernreactor gebruikt. De titel verwijst naar Browns idee over de energie die vrijkomt bij de onnatuurlijke fusie van de twee koppen.

In de tentoonstelling Glenn Brown – Rembrandt: After Life presenteert Museum Het Rembrandthuis een selectie van werken in verschillende technieken: schilderijen, tekeningen en prenten. Speciaal voor deze gelegenheid maakte Glenn Brown ook nieuw werk, waarbij zelfs een schilderij uit onze vaste presentatie als uitgangspunt diende. Vol trots presenteren wij de resultaten: in Amsterdam, in het huis van Rembrandt. Je vraagt je af waarover de oude meester en de hedendaagse kunstenaar zouden hebben gesproken wanneer zij elkaar hadden ontmoet. De tentoonstelling Glenn Brown – Rembrandt: After Life is tot en met 23 april 2017 te zien in Museum Het Rembrandthuis. Meer informatie: https://www.rembrandthuis.nl/nl/bezoek/tentoonstellingen/glenn-brown-rembrandt-after-life/

Recente berichten

Geef een reactie