In Geen categorie

Deze week willen we graag een werk uit onze tentoonstelling In de ban van Hercules Segers. Rembrandt en de Modernen met jullie delen: Nono Reinhold, Miroir de lumière, 1982, vernis mou, 260 x 202 mm, bezit van de kunstenaar.

Nono Reinhold, Miroir de lumière, 1982, vernis mou, 260 x 202 mm, bezit van de kunstenaar.

Hier zien we een opvallende interpretatie van een landschap. Enerzijds is het een realistisch vogelvluchtperspectief van een landschap, anderzijds oogt het heel abstract. Wat Reinholds werk verder heel interessant maakt, is zij dat veel van haar prenten met meerdere platen afdrukt. Elke kleur is met een andere plaat aangebracht, tot een maximum van drie. In haar werk en vooral in haar materiaalgebruik kunnen we de invloed van Hercules Segers en de moderne kunstenaar Stanley Hayter herkennen.

De in Haarlem geboren kunstenares Nono Reinhold (1929) verhuisde in 1951 naar Parijs, waar zij enige jaren verbleef. De eerste drie maanden bracht zij door in het atelier van Nicolas de Staël. Jacques Houplain was haar eerste leermeester in de grafiek. Vervolgens leerde zij verder in Atelier 17 bij Stanley Hayter. Reinhold vestigde zich daarna in New York en keerde in 1963 terug naar Nederland. Reinholds etsen zijn karakteristiek in het gebruik van heldere en krachtige kleuren. Sommige hebben als gevolg van het drukproces een tastbaar reliëf.

Met de tentoonstelling In de ban van Hercules Segers. Rembrandt en de Modernen richt Museum Het Rembrandthuis zich op de invloed die Segers heeft uitgeoefend op Rembrandt en kunstenaars uit diens omgeving. Ook wordt de belangrijke rol die Segers heeft gespeeld in de ontwikkeling van moderne en hedendaagse kunstenaars rijkelijk geïllustreerd aan de hand van werk van onder andere Max Ernst, Nicolas de Staël, en Robert Zandvliet. Deze tentoonstelling is nog tot en met 8 januari 2017 te zien in het Rembrandthuis. Klik hier voor meer informatie.

Recente berichten

Geef een reactie