In Geen categorie

Deze week willen we graag een werk uit onze tentoonstelling In de ban van Hercules Segers. Rembrandt en de Modernen met jullie delen: Max Ernst, Vue de ma fenêtre, 1960.

De invloed van de zeventiende-eeuwse kunstenaar Hercules Segers reikt verder dan alleen de zeventiende eeuw; ook moderne kunstenaars vonden in hem een bron van inspiratie. Zo lijkt de invloed van Segers waarneembaar te zijn in de surrealistische landschappen van Max Ernst. Sommige van zijn schilderijen vertaalde Ernst naar etsen, zoals de ets Vue de ma fenêtre die we hieronder zien. Dit is een goed voorbeeld van Ernsts ogenschijnlijk toevallige landschappen die in feite met enorme technische precisie zijn gemaakt. De parallellen tussen Segers en Ernst zijn voor het eerst opgemerkt in 1960 door kunsthistoricus Heinz Spielmann. Hij omschreef hoe Ernst een beeld ‘vond’ door middel van zijn techniek, een werkwijze die hij ook in Segers meende te herkennen, alsof de oppervlaktes van de landschappen zichzelf hebben afgedrukt en zo hun materiële sporen achterlieten op een stuk papier.

Max Ernst, Vue de ma fenêtre, 1960. Ets en aquatint, 218 x 161 mm, Keulen, Galerie Der Spiegel © Max Ernst, Vue de ma fenêtre, 1960, c/o Pictoright Amsterdam

Max Ernst, Vue de ma fenêtre, 1960. Ets en aquatint, 218 x 161 mm, Keulen, Galerie Der Spiegel © Max Ernst, Vue de ma fenêtre, 1960, c/o Pictoright Amsterdam

De Duitse kunstenaar Max Ernst (1891-1976) was een van de toonaangevende pioniers van het automatisme en het surrealistische in de kunst. In 1919 richtte hij samen met een aantal andere kunstenaars in Keulen een groep op binnen de Dada-kunstbeweging. In 1922 verhuisde Ernst naar Parijs, waar hij een wegbereider voor het surrealisme was. Na een gedwongen verblijf in Amerika gedurende de Tweede Wereldoorlog keerde hij in 1953 terug naar Frankrijk, waar hij tot aan zijn dood in 1976 zou wonen.

Met de tentoonstelling In de ban van Hercules Segers. Rembrandt en de Modernen richt Museum Het Rembrandthuis zich op de invloed die Segers heeft uitgeoefend op Rembrandt en kunstenaars uit diens omgeving. Ook wordt de belangrijke rol die Segers heeft gespeeld in de ontwikkeling van moderne en hedendaagse kunstenaars rijkelijk geïllustreerd aan de hand van werk van onder andere Nicolas de Staël, en Robert Zandvliet. Deze tentoonstelling is nog tot en met 8 januari 2017 te zien in het Rembrandthuis. Klik hier voor meer informatie.

Recente berichten

Geef een reactie