In Geen categorie

In de zeventiende eeuw diende een historieschilder in staat te zijn historische, mythologische en Bijbelse verhalen op treffende wijze te verbeelden. Dat betekende dat hij de verhalen tot in detail moest kennen. Daarbij moest de kunstenaar de emoties van de personages goed invoelen om die overtuigend weer te kunnen geven. Daarin oefende Rembrandt zich eindeloos, vaak door naar zichzelf te kijken. Hij bestudeerde zijn gezicht in de spiegel en trok allerlei grimassen. Nu eens keek hij boos of blij, dan weer verbaasd.

Hier zien we een geëtst zelfportret van Rembrandt. Hij heeft zichzelf weergegeven met een snor, een bontmuts en een mantel met een bontkraag. Door de muts heen is het haar zichtbaar. Rembrandt voegde de bontmuts toe, nadat hij het haar klaar had.

Deze ets is onderdeel van de tentoonstelling Rembrandt, de etser. Hoogtepunten uit de collectie van het Rembrandthuis. Museum Het Rembrandthuis bezit een van de belangrijkste collecties etsen van Rembrandt ter wereld. Rembrandt heeft ongeveer driehonderd prenten vervaardigd, waarvan een selectie nu te zien in is deze tentoonstelling, tot en met 29 september.

Rembrandt, Zelfportret met bontmuts, 1631. Ets, enige staat, Museum Het Rembrandthuis, Amsterdam.

Rembrandt, Zelfportret met bontmuts, 1631. Ets, enige staat, Museum Het Rembrandthuis, Amsterdam.

Recente berichten

Geef een reactie