In Geen categorie

Rembrandts  beroemde vroegste groepsportret is veelvuldig onderzocht in de jaren 90. Hierdoor is veel bekend over de technische opbouw van het schilderij. Door verfmonsters te nemen werd per locatie in het schilderij zichtbaar hoeveel en wat voor soort lagen Rembrandt over elkaar heen heeft aangebracht.

De vertaling van dit schilderij in keramische vorm baseerden Kolk & Kusters op deze wetenschappelijke kennis. Typerend voor het schilderij zijn de huidtinten en de schakeringen van zwart, met name in de kleding van de figuren. Kolk & Kusters concentreerden zich in hun onderzoek vooral op deze verfmonsters.

Deze studie is onderdeel van de tentoonstelling RembrandtLAB, nu te zien in Museum Het Rembrandthuis. Kolk & Kusters over hun onderzoek: “Vele kleuren zijn uit het hedendaagse palet verdwenen en stabiel en constant gemaakt, zodat ze in iedere productie en oplage hetzelfde zijn. Hierdoor zijn kleuren vandaag de dag erg vlak geworden en wordt niet meer gewerkt met de fysische kwaliteiten in een kleur (iedere kleur is opgebouwd uit mineralen met mogelijkheden en beperkingen). De hedendaagse maakindustrie kan veel van het erfgoed van Rembrandt leren. Bijvoorbeeld om kleuren weer te verrijken.” Lees hier meer over RembrandtLAB.

De Anatomische Les van Dr. Nicolaes Tulp, Kolk & Kusters, RembrandtLAB

 

 

Recente berichten

Geef een reactie