In Geen categorie

De Nachtwacht is, voor zover bekend, het eerste schilderij waarbij Rembrandt een kwartsgrondering gebruikte. Wetenschappelijke analyse van deze laag onthulde delen klei en zand. Deze gronderingslaag bleef flexibel, waardoor Rembrandt het enorme doek kon oprollen om het door de deur van zijn huis te kunnen krijgen. Typerend voor de Nachtwacht is de grote variatie in de uitwerking en opbouw in lagen van de verschillende figuren op het doek. Enkele kostuums vertonen fellere kleuren, vooral rood, dan die in de rest van de compositie.

Deze aspecten vormden het uitgangspunt bij de vertaling van het schilderij naar een studie in keramiek. De technieken die Kolk&Kusters gebruikten, leverden vernieuwde productiemethoden op. In de keramische industrie is het ongebruikelijk om met meerdere lagen kleur over elkaar heen te werken. De ontwerpers deden dit wel, waarbij ze het gangbare productieproces niet uit het oog verloren.

Deze studie is onderdeel van de tentoonstelling RembrandtLAB, nu te zien in Museum Het Rembrandthuis. Kolk & Kusters over hun onderzoek: “Vele kleuren zijn uit het hedendaagse palet verdwenen en stabiel en constant gemaakt, zodat ze in iedere productie en oplage hetzelfde zijn. Hierdoor zijn kleuren vandaag de dag erg vlak geworden en wordt niet meer gewerkt met de fysische kwaliteiten in een kleur (iedere kleur is opgebouwd uit mineralen met mogelijkheden en beperkingen). De hedendaagse maakindustrie kan veel van het erfgoed van Rembrandt leren. Bijvoorbeeld om kleuren weer te verrijken.” Lees hier meer over RembrandtLAB.

RembrandtLAB in Museum Het Rembrandthuis Amsterdam

Foto door Gerhard Taatgen Jr.

Recente berichten

Geef een reactie