Nieuws

Workshops over Hansken de olifant

Ze was beroemd in heel Europa: de Aziatische olifant Hansken. In de zeventiende eeuw werd ze langs jaarmarkten, kermissen en hoven gevoerd. Toen Hansken in Amsterdam was, zag en tekende Rembrandt haar. Rembrandt had nooit eerder een olifant in het echt gezien. Het enorme, grijze dier met haar lange slurf zal vast grote indruk op hem hebben gemaakt! Museum Het Rembrandthuis vertelt nu het levensverhaal van Hansken in een tentoonstelling. Deze zomer organiseren we ook een aantal leuke workshops: in het museum, online en in ARTIS! Lees op deze pagina meer over de workshops, data en aanmelden: https://www.rembrandthuis.nl/nl/actueel/lezingen-events/

 

Schenking: schilderij Ferdinand Bol

Net als zoveel musea en culturele instellingen in Nederland heeft Museum Het Rembrandthuis het zwaar door de coronacrisis. Om die reden heeft Willem Jan Hoogsteder — verzamelaar, kunsthandelaar en voorzitter van de Hoogsteder Museum Stichting — samen met zijn vrouw Karin Hoogsteder besloten om het museum op een bijzondere manier te steunen: met de schenking van een kunstwerk uit hun privécollectie. Het schilderij Herderin in een landschap uit ca. 1641 is gemaakt door Ferdinand Bol, een van Rembrandts beroemdste leerlingen. Het werk is vanaf de heropening van het museum te zien in de Sael, de woon- en slaapkamer van Rembrandt, in Museum Het Rembrandthuis. In hetzelfde pand heeft Ferdinand Bol in de zeventiende eeuw les gehad van Rembrandt.

 

Oude en nieuwe meesters bij Rembrandt thuis

Er is straks veel nieuws te zien in het oude huis van Rembrandt. Naast de recente schenking van het schilderij van Ferdinand Bol, prijken er na de heropening van Museum Het Rembrandthuis ook zes nieuwe aanwinsten van oude én nieuwe meesters aan de wanden.

Een vrolijk gezelschap van Adriaen Brouwer, Kaartspelende boeren in een herberg uit 1624/25, heeft zijn intrek genomen in de voormalige woonkamer. We weten dat Rembrandt kunstwerken van de Vlaamse Brouwer in zijn verzameling had, waaronder ‘een stuckie van speelders’. Of dat dit schilderij is geweest, is onbekend. Het schilderij is een langdurig bruikleen van kunsthandelaar Sander Bijl. Een paar stappen verder, in het Voorhuys (de entreehal) kijkt een zwarte man te paard ons trots aan op het schilderij De doop van de kamerling uit 1630-36 door Rembrandt en zijn assistenten, een bruikleen van verzamelaarsechtpaar George en Ilone Kremer. Onder de bovenste, kleurrijke verflaag die door Rembrandts assistenten is geschilderd, gaat iets heel bijzonders schuil: een schets van Rembrandt zelf.

De oude meesters gaan vergezeld van werk van twee nieuwe meesters: hedendaagse kunstenaars Iriée Zamblé (1995) en Timothy Voges (1993). Zij maakten tijdens hun residency in Rembrandt Open Studio (2020) nieuw werk geïnspireerd op Rembrandts verbeelding van ouderen. Vier schilderijen van de jonge makers zullen binnenkort te zien zijn in de vaste collectieopstelling bij Rembrandt thuis.

 

TERUG NAAR TOEN: REMBRANDTS BINNENPLAATS

Begin 2021 wordt er een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan het verhaal van Rembrandts huis: de binnenplaats wordt op basis van historische bronnen ingericht. Dit was onder andere de plek waar de beerput stond en Rembrandt gebruik maakte van het secreet. De voltooiing van de renovatie van de binnenplaats wordt in april verwacht.

 

Noot voor de pers: voor meer informatie, bezoek onze perspagina.