Nieuws

WORKSHOPS | Hoed op voor Rembrandt

Exclusief voor kinderen vanaf 8 jaar

Laat tijdens de herfstvakantie je portret schieten in de stijl van Rembrandt. Wie zou jij zijn geweest in de zeventiende-eeuw? Een prinses, een magiër of misschien een zonnekoning? Grabbel in Rembrandts verkleedkist, kies de hoed die het beste bij jou past en experimenteer met het licht. Het is net alsof je bij Rembrandt in zijn studio staat. Fotograaf Marije van der Hoeven heeft samen Amsterdamse basisschoolkinderen de fotoserie ‘Hoed op voor Rembrandt’ gemaakt, die nu in de tentoonstelling Hallo Rembrandt! / Hoed op voor Rembrandt te zien is. Speciaal voor deze workshop komt ze naar het museum om ook jou op de foto te zetten. De foto krijg je na afloop digitaal toegestuurd.

Deze workshop duurt een uur en is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar. Er is plek voor 8 kinderen per sessie. Volwassenen kunnen niet deelnemen aan de workshop; uiteraard zijn volwassenen wel welkom om ondertussen (na aankoop van een entreeticket) rustig een bezoek te brengen aan Museum Het Rembrandthuis.

Data en tijden

Zondag 17 oktober: 11.00 – 12.00 uur en 14.00 – 15.00 uur.

Woensdag 20 oktober: 11.00 – 12.00 uur en 14.00 – 15.00 uur.

Aanmelden en tickets

Een kaartje voor de workshop kost 5 euro per kind na aanschaf van een regulier ticket voor het museum. Aanmelden kan uitsluitend door te mailen naar educatie@rembrandthuis.nl.

 

Hansken documentaire op Vimeo

Heb je onze tentoonstelling over de olifant Hansken gemist? We hebben een Engelstalige documentaire gemaakt over haar wonderlijke verhaal, waarin we je meenemen op een rondleiding door de tentoonstelling. Deze exclusieve film van 15 minuten is te zien voor slechts 4,99 euro/4,99 dollar op Vimeo. Duik de zeventiende eeuw in en steun meteen ons museum! Bekijk hem hier: https://vimeo.com/ondemand/hansken.

 

Gerestaureerd: schilderij Ferdinand Bol

Het schilderij Elisa weigert de geschenken van Naäman uit 1661 is onlangs helemaal opgeknapt door restauratoren, in samenwerking met een team van experts. Nu is het weer in alle pracht te zien in Museum Het Rembrandthuis. Dat is goed nieuws, want het is een belangrijk kunstwerk voor het museum. Het is namelijk geschilderd door een van de succesvolste leerlingen van Rembrandt: Ferdinand Bol. Hij maakte het schilderij voor het Leprozenhuis, dat in de Jodenbreestraat stond. Het schilderij geeft dan ook een verhaal uit de Bijbel weer dat gaat over lepra, oftewel melaatsheid.

Het schilderij had in 1945 voor het laatst een uitvoerige behandeling ondergaan. Inmiddels vertoonde het doek enkele scheurtjes en krulde de verf op meerdere plekken op. Om te voorkomen dat de verf daar zou loslaten, moest ze worden platgelegd en vastgezet. Daarnaast waren de vernislaag vervuild en oude overschilderingen verkleurd. Deze moesten nodig verwijderd en vervangen worden. Hierbij kwamen ook oorspronkelijke wijzigingen van Ferdinand Bol zelf aan het licht. Meer weten? Bezoek dan nu deze pagina.

De restauratie van dit schilderij is mogelijk gemaakt met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Restauratiefonds) en de BROERE CHARITABLE FOUNDATION.

 

Rembrandt eindelijk weer op zijn ‘gemak’

We hebben een nieuwe ruimte ingericht in Museum Het Rembrandthuis: de binnenplaats. Meteen bij binnenkomst in het museum krijg je een idee hoe deze plek eruit moet hebben gezien in Rembrandts tijd. De blikvanger is het gemak (ook bekend als ‘secreet’ of ‘schijthuis’), de plek die we tegenwoordig het toilet noemen.

Niet iedereen had een eigen gemak tot zijn beschikking. Men kon zijn behoefte doen op speciaal daarvoor bestemde potten. En in de stad bevonden zich diverse openbare toiletten. Rembrandt had wel een eigen secreet, op de binnenplaats van zijn huis. Dat weten we, omdat daar in de winter van 1996 een oude beerput werd ontdekt in de grond. Beerputten vingen – behalve uitwerpselen – ook huisafval op dat via een gemak werd weggegooid. Om die reden bevatten ze vaak waardevolle informatie over vroegere bewoning. Toen archeologen in 1997 de beerput van Rembrandts woonhuis leeghaalden vonden zij diverse gebruiksvoorwerpen uit de periode waarin Rembrandt in het huis woonde en werkte. Daaronder waren ook twee potten, die Rembrandt heeft gebruikt in zijn schildersatelier. Nieuw materiaal-technisch onderzoek naar de restanten aan de binnenzijde van de potten heeft dat in 2019 bevestigd. Deze twee potten zijn sindsdien in Rembrandts atelier te zien.

De binnenplaats is ingericht in samenwerking met bouwhistorici, waarbij een nieuw gemak prijkt op de plek waar deze zich vroeger moet hebben bevonden: recht boven de beerput. Ook zie je op de binnenplaats objecten die verband houden met het huishoudelijke werk dat zich op zo’n binnenplaats afspeelde: een regenton, emmers, een bezem en een ganzenmand. Deze herinrichting is mogelijk gemaakt door steun van de Vereniging Vrienden van het Rembrandthuis.

 

Schenking: schilderij Ferdinand Bol

Net als zoveel musea en culturele instellingen in Nederland heeft Museum Het Rembrandthuis het zwaar door de coronacrisis. Om die reden heeft Willem Jan Hoogsteder — verzamelaar, kunsthandelaar en voorzitter van de Hoogsteder Museum Stichting — samen met zijn vrouw Karin Hoogsteder besloten om het museum op een bijzondere manier te steunen: met de schenking van een kunstwerk uit hun privécollectie. Het schilderij Herderin in een landschap uit ca. 1641 is gemaakt door Ferdinand Bol, een van Rembrandts beroemdste leerlingen. Het werk is vanaf de heropening van het museum te zien in de Sael, de woon- en slaapkamer van Rembrandt, in Museum Het Rembrandthuis. In hetzelfde pand heeft Ferdinand Bol in de zeventiende eeuw les gehad van Rembrandt.

Het schilderij van Ferdinand Bol toont een pastorale scène die zich afspeelt in het fictieve land Arcadië. Dit droomland vol herders en herderinnen werd al door de antieke dichters bezongen. In de vroege jaren 1640 was de arcadische thematiek zeer in trek, mede dankzij opvoeringen van pastorale toneelstukken. Onduidelijk is of dit schilderij verband houdt met een specifiek toneelstuk. Wie de vrouw in het schilderij voorstelt, is ook onbekend. In elk geval lijkt in dit schilderij sprake te zijn van een algemene boodschap: het droomland is hier afgezet tegen het verdorven hofleven, verbeeld door het paleis in de achtergrond.

 

Oude en nieuwe meesters bij Rembrandt thuis

Er is sinds begin 2021 veel nieuws te zien in het oude huis van Rembrandt. Naast de recente schenking van het schilderij van Ferdinand Bol, prijken er ook zes nieuwe aanwinsten van oude én nieuwe meesters aan de wanden.

Een vrolijk gezelschap van Adriaen Brouwer, Kaartspelende boeren in een herberg uit 1624/25, heeft zijn intrek genomen in de voormalige woonkamer. We weten dat Rembrandt kunstwerken van de Vlaamse Brouwer in zijn verzameling had, waaronder ‘een stuckie van speelders’. Of dat dit schilderij is geweest, is onbekend. Het schilderij is een langdurig bruikleen van kunsthandelaar Sander Bijl. Een paar stappen verder, in het Voorhuys (de entreehal) kijkt een zwarte man te paard ons trots aan op het schilderij De doop van de kamerling uit 1630-36 door Rembrandt en zijn assistenten, een bruikleen van verzamelaarsechtpaar George en Ilone Kremer. Onder de bovenste, kleurrijke verflaag die door Rembrandts assistenten is geschilderd, gaat iets heel bijzonders schuil: een schets van Rembrandt zelf.

De oude meesters gaan vergezeld van werk van twee nieuwe meesters: hedendaagse kunstenaars Iriée Zamblé (1995) en Timothy Voges (1993). Zij maakten tijdens hun residency in Rembrandt Open Studio (2020) nieuw werk geïnspireerd op Rembrandts verbeelding van ouderen. Vier schilderijen van de jonge makers zullen binnenkort te zien zijn in de vaste collectieopstelling bij Rembrandt thuis.

 

Noot voor de pers: voor meer informatie, bezoek onze perspagina.