In BLOG

Rembrandt blijft boeien – niet alleen tijdens het Rembrandtjaar, nu exact 350 jaar na zijn dood, maar ook in de afgelopen eeuwen. Rembrandts etsen hebben kunstenaars op allerlei manieren geïnspireerd. Daarover gaat de tentoonstelling Inspired by Rembrandt, die van 7 juni tot en met 1 september 2019 te zien is in Museum Het Rembrandthuis.

Voor deze tentoonstelling hebben we een greep uit onze eigen collectie gedaan. Sinds ruim honderd jaar verzamelen wij kunst op papier – de collectie telt inmiddels ruim 4000 prenten. Niet alleen werken van Rembrandt, maar ook kunst van zijn navolgers – zowel die uit zijn eigen tijd, als kunstenaars van nu.  De tentoonstelling is opgedeeld in acht thema’s; op onze blog lichten wij telkens een thema uit. Deze keer: ‘Leegte’.

De techniek van Rembrandt was vaak heel brutaal. Soms liet hij hele stukken van het blad leeg. Naast donkere, uitgewerkte partijen werken lege delen heel sterk. Alsof ze licht geven. Dit effect probeerden veel kunstenaars te imiteren. Vooral vanaf de negentiende eeuw. Zoals Engelse kunstenaar Seymour Haden en Italiaanse kunstenaar Livio Ceschin.

Sneeuw

Een sneeuwlandschap met grillige meidoornstruiken op de voorgrond. Meteen daarboven een rij bomen aan de horizon. Hierdoor ontstaat een enorme diepte-werking. Charles Donker maakte de lucht lichtgrijs, velden liet hij leeg. Zo suggereerde hij effectief de witte deken van sneeuw. Donker maakt al ruim vijftig jaar etsen. Hij heeft een herkenbare fabelachtige techniek, met een subtiel en gedetailleerd lijnenspel.

Links: Livio Ceschin, La Palude, 2001, Museum Het Rembrandthuis, Amsterdam. | Rechts: Charles Donker, Meidoornstruiken in de sneeuw in Groningen, ca. 1985, Museum Het Rembrandthuis, Amsterdam.

Recente berichten