In Geen categorie

Vorige keer in Fact Friday lieten we Rembrandts portret van de rijke koopman Jacob Trip uit ca 1661 zien. In datzelfde periode schilderde Rembrandt ook het pendant van dit werk: een portret van Margaretha de Geer, Jacob Trips vrouw.

In plaats van respectvol half naar haar echtgenoot gekeerd te zijn, wat de standaard is voor huwelijksportretten als deze, kijkt Margaretha de Geer recht naar voren met een strenge blik. Net als haar echtgenoot draagt zij informele en ietwat ouderwetse kleding. Haar witte zakdoek zou een teken van recent verlies kunnen zijn; haar echtgenoot stierf in dezelfde periode dat deze portretten zijn vervaardigd. Het is echter niet met zekerheid te zeggen dat Jacob Trip reeds voorafgaand aan dit portret was overleden. Zo niet, dan is de zakdoek slechts een ouderwets accessoire.

De röntgenopname van dit schilderij heeft onthuld dat Rembrandt verscheidene wijzigingen heeft aangebracht in de compositie tijdens het schilderen. De meest opvallende wijziging is de plaatsing van Margaretha’s hand; eerst rustte deze in haar schoot, maar nu zien we hoe haar hand de stoelleuning vastgrijpt. Dit versterkt haar autoritaire en vastberaden uitstraling. Laat haar vergevorderde leeftijd je niet misleiden: Margaretha stond na de dood van haar echtgenoot nog meer dan tien jaar aan het hoofd van een van de machtigste en invloedrijkste families  van de Verenigde Provincies. [Bron: Catalogus Late Rembrandt, The National Gallery Londen – Rijksmuseum Amsterdam, 2014-2015]

Links: Rembrandt, Portret van Jacob Trip, ca. 1661. The National Gallery, Londen Rechts: Rembrandt, Portret van Margaretha de Geer, ca. 1661. The National Gallery, Londen.

Links: Rembrandt, Portret van Jacob Trip, ca. 1661. The National Gallery, Londen

Rechts: Rembrandt, Portret van Margaretha de Geer, ca. 1661. The National Gallery, Londen.

Recente berichten

Geef een reactie