Dat Rembrandt een rijk sociaal netwerk had, weten we dankzij de tentoonstelling Rembrandt’s Social Network inmiddels wel. In deze blog-reeks stellen wij nu graag ons eigen sociale netwerk aan u voor. In Museum Het Rembrandthuis werken immers dagelijks veel mensen die ervoor zorgen dat het museum up and running blijft. Wij stellen ze vier vragen en leren zo de mensen achter het museum kennen. Deze week nemen wij een kijkje bij Yvonne Strang, museumdocent.

Yvonne, beeldend kunstenaar, werkt ruim veertien jaar in Museum Het Rembrandthuis. Ze is in 2004 begonnen als etsdemonstrateur en is sinds 2010 ook museumdocent. Ze is echter al veel langer bekend met Rembrandts werk. ‘Ik had al veel werken van hem gezien. Al voordat ik in het museum kwam werken, vond ik hem een belangrijke kunstenaar die ik zeer waardeerde’, aldus Yvonne.

Yvonne, wat is jouw hoofdtaak binnen het museum?
Als demonstrateur geef ik zowel verf- als ets demonstraties in het museum. Ik leg bij de ets demonstratie de verschillende technieken van het grafisch werk uit. Tegen het einde van de demonstratie druk ik een ets af op dezelfde manier als Rembrandt dat deed. De demonstratie wordt gegeven in de etskamer van Rembrandt; dichterbij de kunstenaar kan je bijna niet komen. Bij de verfdemonstratie laat ik zien hoe men vroeger aan verfpigmenten kwam en hoe zij van deze pigmenten verf maakten. Dit is een lastige techniek die tegenwoordig niet meer zo vaak gebruikt wordt. Ik vind het belangrijk dat bezoekers na hun bezoek aan Museum Het Rembrandthuis weten hoe Rembrandt een schilderij maakte. Tot slot, in mijn rol als museumdocent neem ik kinderen door verschillende woonruimtes het huis en laat ik hen kennismaken met het leven in de zeventiende eeuw, Rembrandt als kunstenaar en Rembrandt als mens.

Een gevarieerde baan! Maar wat is dan het leukste aspect van het werk dat je doet?
Het leukste aspect is de kennis overbrengen aan de bezoeker en zien dat het aankomt. Mensen zijn vaak heel dankbaar na een demonstratie. Zulke kleine momentjes kunnen echt je dag maken. Het geven van demonstraties is heel tactiel: er worden verschillende zintuigen bij de bezoeker geprikkeld. Ik vind het zo bijzonder om te zien dat het afdrukken van een ets voor een bezoeker een diepere lading kan hebben. Ik denk dat dat kan komen doordat de bezoeker bijna oog in oog staat met Rembrandt zelf.

 

Kan je ons een leuke anekdote uit je carrière bij Het Rembrandthuis vertellen?
Sommige mensen worden heel ontroerd of aangegrepen tijdens of na het bijwonen van een demonstratie. Het is voor hen een hele openbaring. Vaak weet je niet van tevoren wat een kunstwerk of een ets met een persoon kan doen. Eigenlijk zou ik een boekje kunnen bijhouden met alle mooie en grappige verhalen die ik meemaak in Museum Het Rembrandthuis.

Heb je een favoriete plek in het Rembrandthuis?
Mijn favoriete plekken zijn de ruimtes waar de etsen getoond worden, in het bijzonder De drie kruisen. Deze prent wordt soms getoond binnen de nieuwe tentoonstellingszalen, een replica is te zien in de etsenkamer. Waar deze prent ook hangt, ik ben er graag bij in de buurt. Het is bijna een film; Rembrandt vangt echt een moment. Ik vind deze prent universeel en tijdloos, en dat is de hoogste kunst die er voor mij bestaat. Rembrandt was een onafhankelijke kunstenaar en dat zie je terug in zijn werk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rembrandt, De drie kruisen, 1653, droge naald en burijn, 387 mm x 455 mm, Museum Het Rembrandthuis, Amsterdam

 

Tekst: Ayunda Stel

Recente berichten